«Θετική έκβαση είχε η προσπάθεια για θαλάσσια σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας» επεσήμανε σήμερα η Υφυπουργός Ναυτιλίας, Νατάσα Πηλείδου. Στο πλαίσιο διάσκεψης Τύπου με την ευκαιρία της αλλαγής ηγεσίας στο υφυπουργείο Ναυτιλίας, η κ. Πηλείδου ανέφερε ότι μετά από πολύμηνες διαβουλεύσεις με τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από τον Ιούλιο του 2019, το υφυπουργείο Ναυτιλίας έχει εξασφαλίσει την έγκριση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την παροχή επιδότησης μέγιστου ύψους 6 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως με σκοπό την επαναλειτουργία της θαλάσσιας σύνδεσης Κύπρου – Ελλάδας.

Σύμφωνα με την απόφαση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού, ημερομηνίας 3 Ιουλίου 2020, η λειτουργία της θαλάσσιας επιβατικής γραμμής μεταξύ Κύπρου – Ελλάδας θεωρείται Υπηρεσία Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος (ΥΓΟΣ) σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μπορεί να χρηματοδοτηθεί από κρατικά κονδύλια.

«Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι για τη θετική αυτή εξέλιξη. Έχουμε κάνει ένα σημαντικό βήμα προς την υλοποίηση του έργου αυτού, αφού η εξασφάλιση της έγκρισης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι κομβική και αποτελεί προϋπόθεση για τις περαιτέρω συναφείς ενέργειες. Ωστόσο, παραμένει ακόμα αρκετός δρόμος μπροστά μας καθώς επόμενο βήμα είναι η διεξαγωγή ανοικτού διαγωνισμού», εξήγησε η κ. Πηλείδου.

Οι όροι των εγγράφων του διαγωνισμού έχουν διαμορφωθεί σύμφωνα με τους κανόνες της Ε.Ε. έτσι ώστε να διασφαλίζεται ότι η επιδότηση θα καλύπτει μόνο το κόστος που απαιτείται για τη διαχείριση της ΥΓΟΣ (δηλαδή μόνο το κόστος μεταφοράς των επιβατών και όχι του φορτίου), ότι δεν θα προκαλείται αθέμιτος ανταγωνισμός και ότι θα αποφεύγεται η υπεραντιστάθμιση (overcompensation).

«Η Σύμβαση Ανάθεσης που θα υπογραφεί με τον επιτυχόντα προσφοροδότη θα είναι για τρία χρόνια με δικαίωμα ανανέωσης για άλλα τρία χρόνια», ανέφερε η κ. Πηλείδου.

Προδιαγραφές πλοίων

Η Θαλάσσια Σύνδεση Κύπρου-Ελλάδας θα πραγματοποιείται με επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο, Ro-Pax, το οποίο θα μεταφέρει επιβάτες και τα αυτοκίνητά τους καθώς και φορτίο, και θα περιλαμβάνει το δρομολόγιο μετ’ επιστροφής από το λιμάνι Λεμεσού ή Λάρνακας προς Πειραιά και ενδεχομένως έναν ενδιάμεσο σταθμό.

Η ηλικία του πλοίου δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 35 έτη από την κατασκευή του. Να φέρει σημαία της Ευρωπαϊκής Ένωσης η οποία να εντάσσεται στη Λευκή Λίστα του Μνημονίου των Παρισίων. Να υπάρχει ελάχιστη δυνατότητα μεταφοράς 200 επιβατών και διαθεσιμότητα καμπινών για τουλάχιστο 140 άτομα εάν η διάρκεια του ταξιδιού υπερβαίνει τις δεκαέξι 16 ώρες. Μέγιστο ύψος κομίστρων εξαιρουμένων των λιμενικών χρεώσεων είναι 80 ευρώ με επιστροφή για επιβάτες και 120 ευρώ με καμπίνα. Για τη μεταφορά οχημάτων με επιστροφή το κόμιστρο είναι 150 ευρώ για αυτοκίνητα και 100 ευρώ για μοτοσικλέτες.

Δρομολόγια

Το δρομολόγιο, όπως ανακοίνωσε η κ. Πηλείδου, θα εκτελείται μια φορά τη βδομάδα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες (Μάη – Σεπτέμβρη) και μια φορά κάθε δύο βδομάδες κατά τους χειμερινούς μήνες (Οκτώβρη – Απρίλη), αναμένεται να εμπλουτίσει τα διαθέσιμα μέσα μεταφοράς και να δημιουργήσει ένα νέο τμήμα της αγοράς για καταναλωτές/ ταξιδιώτες προς/ από την Κύπρο και την Ευρώπη.

Υπάρχει η δυνατότητα, όπως είπε η υφυπουργός Ναυτιλίας, να επανεξεταστεί η συχνότητα εάν και εφόσον παραστεί ανάγκη. «Στόχος του Υφυπουργείου Ναυτιλίας», σημείωσε η κ. Πηλείδου, «είναι όπως το εγχείρημα αυτό ενισχύσει τη συνδεσιμότητα της Κύπρου με την ηπειρωτική Ευρώπη. Επί του παρόντος, το μόνο διαθέσιμο μέσο μεταφοράς προς και από την Κύπρο είναι οι αερομεταφορές».

Ερωτηθείσα για το πότε αναμένεται να αρχίσει η θαλάσσια σύνδεση Κύπρου-Ελλάδας η κ. Πηλείδου είπε ότι ένας ρεαλιστικός στόχος είναι οι αρχές του 2021.

Δημήτρης Στρατής