Συνολικά 261 δισεκατομμύρια επιβατοχιλιόμετρα (pkm) μέσω σιδηροδρόμων καταγράφηκαν το 2021 στην Ευρωπαϊκή Ένωση, παραπέμποντας σε μερική ανάκαμψη των σιδηροδρομικών μεταφορών στην ΕΕ, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Eurostat.
Όπως αναφέρεται, τα δεδομένα δείχνουν αύξηση κατά 17% σε σχέση με το 2020, μετά την πτώση κατά 46% που είχε καταγραφεί μεταξύ 2019 και 2020 λόγω των περιοριστικών μέτρων για αποτροπή της εξάπλωσης της πανδημίας.
Ο όρος επιβατοχιλιόμετρα (pkm) αναφέρεται σε μονάδα μέτρησης που αντιπροσωπεύει τη μεταφορά ενός επιβάτη από συγκεκριμένο μέσο μεταφοράς άνω του ενός χιλιομέτρου.
Μεταξύ του 2015 και του 2019 η ζήτηση για μεταφορά επιβατών αυξήθηκε κατά 10%, φτάνοντας στο υψηλότερο της σημείο το 2019 (414 δισεκατομμύρια pkm).
Η πτώση στις σιδηροδρομικές μεταφορές το 2020 ήταν ιδιαίτερα σημαντική κατά το δεύτερο και το τρίτο τρίμηνο του έτους (μείωση 74% και 54% αντίστοιχα σε σχέση με το ίδιο τρίμηνο το 2019).
Παρά τη μερική ανάκαμψη το 2021, η επιβατική κίνηση μέσω σιδηροδρόμων στην ΕΕ παρέμεινε χαμηλότερη από τα επίπεδα που είχαν καταγραφεί πριν την πανδημία. Σε ολόκληρη την ΕΕ, ο αριθμός των επιβατών μειώθηκε κατά 37% το 2021 σε σχέση με το 2019.
Σε επίπεδο μετρήσεων ανά τρίμηνο, το πρώτο τρίμηνο του 2021 καταγράφηκαν σημαντικές επιπτώσεις από τα περιοριστικά μέτρα κατά της COVID-19 που παρέμεναν σε ισχύ (καταγράφηκε μείωση 48% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2020 και μείωση 57% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019).
Κατά το υπόλοιπο 2021 η σιδηροδρομική κίνηση ήταν μειωμένη σε σχέση με την περίοδο πριν την πανδημία, εμφανίζοντας όμως μερική ανάκαμψη σε σχέση με το 2020. Ειδικότερα, το δεύτερο τρίμηνο καταγράφηκε αύξηση 98% σε σχέση με την ίδια περίοδο το 2020 (μείωση 48% σε σχέση με το 2019), το τρίτο τρίμηνο καταγράφηκε αύξηση 20% σε σχέση με το 2020 (μείωση 25% σε σχέση με το 2019) και το τέταρτο τρίμηνο καταγράφηκε αύξηση 74% σε σχέση με το 2020 (μείωση 20% σε σχέση με το 2019).
Σε επίπεδο των κρατών μελών για τα οποία υπήρχαν επικαιροποιημένα στοιχεία, η σιδηροδρομική κίνηση δεν ανέκαμψε στα επίπεδα pkm της περιόδου πριν την πανδημία. Οι μεγαλύτερες διαφορές μεταξύ του 2021 και του 2019 καταγράφηκαν στην Ιρλανδία (μείωση 64%), την Ιταλία (μείωση 51%) και τη Σλοβακία (μείωση 50%).
Πιο κοντά στα επίπεδα του 2019 σχετικά με τα άλλα κράτη μέλη βρέθηκαν το 2021 η Σλοβενία (μείωση 12%), η Λιθουανία (μείωση 20%), η Βουλγαρία και η Γαλλία (μείωση 21% και στις δύο).