Το νέο βιβλίο με τίτλο «Μια ιστορία βίας και μνησικακίας» εισάγει το θεωρητικό πλαίσιο της μνησικακίας, δηλαδή το αίσθημα της αδικίας που συνοδεύεται με την επιθυμία της εκδίκησης και εκφράζεται με βία, ανέφερε στην εκπομπή του σταθμού μας «Ελεύθερα κι Ωραία», ο συγγραφέας του βιβλίου Νιαζί Κιζίλγκιουρεκ.

Το βιβλίο, σύμφωνα με τον καθηγητή και ευρωβουλευτή, μελετά τα συναισθήματα των δύο κοινοτήτων, πραγματεύεται την εθνοτική διένεξη στην Κύπρο και αμφισβητεί την επίσημη τουρκική ιστοριοβιογραφία.

Μιλώντας για την εθνοτική διένεξη στην Κύπρο, ο καθηγητής ανέφερε ότι δεν οφείλεται στην ελληνική και τουρκική ταυτότητα των κοινοτήτων αλλά κυρίως στις πολιτικές ελίτ των κοινοτήτων που διεκδικούν ένα status.

Για την αμφισβήτηση της τουρκικής ιστοριογραφίας, ο Νιαζί Κιζίλγκιουρεκ έφερε ως παράδειγμα τις αναφορές στο βιβλίο που καταδεικνύουν ότι η ΕΟΚΑ δεν στρέφεται κατά των Τ/κ πολιτών όπως λέει η τουρκική επίσημη ιστορία, αντίθετα την πρώτη εθνοτική βία την ξεκινά η ΤΜΤ το 1958 με τη μεγαλύτερη σφαγή στο Κιόνελι.

Αμφισβητείται επίσης η έννοια της τουρκικής ανταρσίας το 1963 και εντεύθεν, αφού πρόκειται για κάτι πολύ πιο περίπλοκο, σημείωσε ο καθηγητής. Το τρίτο σημείο είναι το ζήτημα του πραξικοπήματος και της εισβολής. Η εισβολή, ανέφερε ο καθηγητής, μελετάται υπό το πρίσμα της εθνοτικής κάθαρσης την οποία η Τουρκία είχε οργανώσει πολύ πριν έλθει στο νησί.

Δεν είναι τυχαίο, εξήγησε, που το 1958 είναι μια από τις χειρότερες περίοδους, με 109 νεκρούς μέσα στον Ιούνιο και τον Ιούλιο όταν οι Άγγλοι επιχείρησαν να παρουσιάσουν ένα υποτιθέμενο σχέδιο λύσης.

Αποδόμηση της επίσημης ιστορικής αφήγησης στις δύο κοινότητες

Το βιβλίο του Νιαζί Κιζίλγκιουρεκ αποδομεί την επίσημη ιστορική αφήγηση και στις δύο κοινότητες, τόνισε ο δρ Φιλοσοφίας Μενέλαος Αβραάμ. Καταγράφεται, εξήγησε, η ιστορική εξέλιξη των δύο κοινοτήτων από την περίοδο της Οθωμανικής αυτοκρατορίας μέχρι την εισβολή.

Η φιλοσοφία του βιβλίου στηρίζεται στην αλήθεια και γι’ αυτό καταδικάζεται η βία που προέρχεται και από την Τ/κ και από την Ε/κ κοινότητα, επισήμανε ο δρ Αβραάμ. Εισάγει επίσης την «αιδώ», την ντροπή δηλαδή που θα έπρεπε να αισθανόμαστε για εγκλήματα που έγιναν στον τόπο μας.

Δημήτρης Στρατής