Η Κύπρος είναι πλέον ένα ποιοτικό ναυτιλιακό σύμπλεγμα που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα και μας κάνει περήφανο με τις επιδόσεις του στο εξωτερικό, δήλωσε την Τετάρτη ο Υφυπουργός Ναυτιλίας, Βασίλης Δημητριάδης, στον απολογισμό πενταετίας του Υφυπουργείου, του οποίου προΐσταται από τον Ιούλιο του 2020.

Κατά τη διάρκεια του απολογισμού, ο Υφυπουργός ανέφερε ότι έχουν τεθεί γερές βάσεις για το μέλλον της ναυτιλίας στη χώρα μας, παρά τις προκλήσεις που δημιουργήθηκαν, από τα δυο χρόνια της πανδημίας και τον ένα χρόνο του πολέμου στην Ουκρανία και των κυρώσεων της ΕΕ κατά της Ρωσίας, που επηρέασαν αρνητικά τον κυπριακό στόλο.

Ανθεκτικό το κυπριακό νηολόγιο

———–

«Από την ημέρα που ξεκίνησε ο πόλεμος καταγράφουμε απώλειες 3,7 εκατομμυρίων ολικής χωρητικότητας, από τα οποία τα 2 εκατομμύρια αφορούν τις κυρώσεις, ενώ το άλλο 1,7 εκατομμύριο εμπίπτει στην αναμενόμενη απώλεια», είπε και υπέδειξε ότι, την ίδια ώρα, καταγράφεται εισροή 2 εκατομμυρίων ολικής χωρητικότητας, «με το κυπριακό νηολόγιο να αποδεικνύεται ανθεκτικό» και την ολική χωρητικότητα να κυμαίνεται στα 23.8εκ.

Ο Βασίλης Δημητριάδης υπενθύμισε πως πριν περίπου ενάμιση χρόνο, το Υφυπουργείο διαμόρφωσε το όραμα του για την ναυτιλία, μέσα από την Εθνική Στρατηγική «SEA Change 2030», που περιλαμβάνει 35 αειφόρες δράσεις, από τις οποίες ήδη έχουν υλοποιηθεί 23, ενώ ακόμη δυο δρομολογούνται σύντομα.

Αναφέρθηκε, επίσης, στη δημιουργία πλαισίου παροχής μονοθυριδικής εξυπηρέτησης (one-stop-shipping-shop) με την υιοθέτηση του νομοθετικού πλαισίου της Ναυτιλιακής Εταιρείας Περιορισμένης Ευθύνης και την ψηφιοποίηση όλων των υπηρεσιών του Υφυπουργείου, που βρίσκεται σε εξέλιξη. 

Σύμφωνα με τον κ. Δημητριάδη, μέσα στο 2024, όλες οι υπηρεσίες του Υφυπουργείου θα παρέχονται ψηφιακά, ενώ ανακοίνωσε πως, εντός των επόμενων ημερών, θα είναι διαθέσιμη και η εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα (MobileApp) του Υφυπουργείου «CYSh1P», με τις ψηφιακές υπηρεσίες να είναι προσβάσιμες σε όλους.

Τριπλασιασμός την τελευταία δεκαετία των εταιρειών στο Ειδικό Φορολογικό Σύστημα

———————–

Ως σημαντικό καταγράφεται ο τριπλασιασμός, την τελευταία δεκαετία, των εταιρειών που εμπίπτουν στο Ειδικό Φορολογικό Σύστημα που διέπει την Κυπριακή ναυτιλία (97 εταιρείες το 2012 – 302 εταιρείες το 2022), με την μεγαλύτερη αύξηση να παρατηρείται τα τελευταία πέντε χρόνια, με την δημιουργία του Υφυπουργείου. «Αυτές οι εταιρείες δεν περιορίζονται στην πλοιοδιαχείριση και πλοιοκτησία, αλλά έχουμε προσελκύσει εταιρείες τηλεπικοινωνιών, εξειδικευμένες εταιρείες πληροφορικής, εταιρείες ασφάλισης πλοίων», είπε και υπέδειξε ότι φιλοδοξία είναι, η Κύπρος να καταστεί και Κέντρο Διαιτησίας και Διαμεσολάβησης ναυτιλιακών διαφορών.

Μεταξύ άλλων, ο Βασίλης Δημητριάδης μίλησε για τη δημιουργία συνθηκών σταθερότητας και αξιοπιστίας για τις ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται ή σχεδιάζουν να δραστηριοποιηθούν στην Κύπρο ή να εγγράψουν πλοία στο κυπριακό νηολόγιο με την επανέγκριση του φορολογικού καθεστώτος που διέπει την Κυπριακή Ναυτιλία από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς και παροχή περαιτέρω ελκυστικών κινήτρων για ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας.

«Καλλιεργούμε, επίσης, κουλτούρα έρευνας και καινοτομίας στη ναυτιλία μέσα από μια παραγωγική συνεργασία με το Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (ΙΔΕΚ) στη βάση της οποίας δημιουργήσαμε το Πρόγραμμα RISE (Research Innovation Shipping Environment), μέσα από το οποίο το ΙΔΕΚ έχει ήδη διαθέσει πέραν των 10εκ ευρώ σε ερευνητικά και καινοτόμα έργα που στηρίζουν τον πράσινο και ψηφιακό μετασχηματισμό της ναυτιλίας, ενώ σε  εξέλιξη βρίσκεται πρόσκληση υποβολής ενδιαφέροντος για προγράμματα στρατηγικής υποδομής στον τομέα της ναυτιλίας, ύψους 2.5εκ ευρώ», συμπλήρωσε.

Πρωταγωνιστική η παρουσία της Κύπρου στα ναυτιλιακά δρώμενα

————–

Στον απολογισμό του, ο Υφυπουργός υπογράμμισε την πρωταγωνιστική παρουσία της Κύπρου στα ναυτιλιακά δρώμενα, τα τελευταία χρόνια, έχοντας υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με τα ΗΑΕ, «ενώ πριν 15 μέρες συμφωνήθηκε μνημόνιο συνεργασίας με το Ηνωμένο Βασίλειο που αναμένεται να υπογραφτεί πριν την λήξη της θητείας της παρούσας Κυβέρνησης». Επιπρόσθετα, συνέχισε, βρίσκεται σε επεξεργασία μνημόνιο συνεργασίας με τον Παναμά και την Σιέρα Λεόνε, «ενώ έχουμε αναλάβει πρωτοβουλίες για ενίσχυση της ασφάλειας στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος, με τη διεύρυνση του μνημονίου της Μεσογείου».

Υπενθύμισε δε ότι η Κύπρος έχει εκλεγεί για δεύτερη συνεχή θητεία στο Συμβούλιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού και ανακοίνωσε πως «με δική της πρωτοβουλία, η Κύπρος έχει προτείνει, στις χώρες της Κοινοπολιτείας, μια ατζέντα για τους ωκεανούς και αναμένεται, εντός του 2023, να φιλοξενήσουμε Υπουργική Σύνοδο των χωρών της Κοινοπολιτείας για θέματα που αφορούν την προστασία των ωκεανών».

Εξέφρασε ακόμη την περηφάνια της κυπριακής ναυτιλίας για τα όσα προσέφερε στους ναυτικούς στα δυο χρόνια της πανδημίας, διευκολύνοντας τις αλλαγές πληρωμάτων και τον επαναπατρισμό πέραν των 65 χιλιάδων ναυτικών, υιοθετώντας με επιτυχία εθνικό πρόγραμμα εμβολιαστικής κάλυψης 40 χιλιάδων ναυτικών και προτείνοντας ένα παγκόσμιο εμβολιαστικό πρόγραμμα, που υιοθετήθηκε από τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας.

«Με το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία, ανταποκριθήκαμε στα αιτήματα της ναυτιλιακής κοινότητας και κάναμε εφικτό το άνοιγμα τραπεζικών λογαριασμών στους επηρεαζόμενους ναυτικούς, είτε Ουκρανούς, είτε Ρώσους», είπε και τόνισε ότι «με πολύ σκληρή διαπραγμάτευση, πετύχαμε να περιορίσουμε το κόστος των κυρώσεων στην ναυτιλία, αναδεικνύοντας ότι οι κυρώσεις πρέπει να είναι αποτελεσματικές, να διασφαλίζουν τον ισότιμο ανταγωνισμό και να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες της ναυτιλίας».

Πρόσφατα, πρόσθεσε, «εξασφαλίσαμε τη δέσμευση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για υποστηρικτικά μέτρα για την ευρωπαϊκή ναυτιλία, τα οποία αναμένεται να παρουσιαστούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 5 Φεβρουαρίου και η Κύπρος εργάζεται για να καταθέσει τις δικές της απόψεις».

Επίτευγμα η θαλάσσια επιβατική σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας

———–

Ως ένα από τα πιο εμφανή, για την ευρύτερη κοινωνία, επιτεύγματα του Υφυπουργείου θεωρείται η Θαλάσσια Επιβατική Σύνδεση Κύπρου-Ελλάδας,  κάτι που όπως είπε ο κ.Δημητριάδης «από τον περασμένο Ιούνιο, μετά από 21 χρόνια, έγινε εφικτό»,  ενώ υπέδειξε πως, περί τα μέσα Φεβρουαρίου, αναμένονται ανακοινώσεις της εταιρείας για την νέα σεζόν, που υπολογίζεται να αρχίσει στα τέλη Μάιου.

«Πέραν από τη Θαλάσσια Επιβατική Σύνδεση, στηρίξαμε τον τομέα της ακτοπλοΐας, γιατί θέλουμε οι ακτοπλόοι μας να προσφέρουν ποιοτικές υπηρεσίες, αναβαθμίζοντας τα σκάφη τους», είπε και πρόσθεσε ότι στηρίχθηκαν 53 περιπτώσεις με συνολικό κονδύλι περίπου 650,000 ευρώ.

Προτεραιότητα η επένδυση στη νέα γενιά

——–

Μια από τις προτεραιότητες του Υφυπουργείου, συνέχισε, ήταν και είναι η επένδυση στη νέα γενιά, ενώ παρουσίασε τις διάφορες εκστρατείες που έχουν υιοθετηθεί, όπως το «Sea your horizon» με την διαδικτυακή γνωριμία των μαθητών με την ναυτιλία και το φεστιβάλ «Θάλασσα», που προωθεί τη θάλασσα ως μέσο ψυχαγωγίας, δραστηριότητας και επαγγελματικός προσανατολισμός. Επιπρόσθετα, υπενθύμισε ο Υφυπουργός, ξεκίνησε η εκστρατεία «Let’s DISCO», μέσα από μια ομάδα καθοδήγησης από νέες και νέους επιστήμονες, που προσεγγίζουν γονείς, παιδιά και εκπαιδευτικούς για να αναδείξουν τον πολυδιάστατο χαρακτήρα της ναυτιλίας. 

Αναφορικά με τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, συνέχισε,  το Υφυπουργείο έδωσε επιδοτήσεις συνολικής αξίας 1,36εκ ευρώ σε 883 δοκίμους και υποτροφίες 165,000 ευρώ σε 55 σπουδαστές Ναυτικών Ακαδημιών, ενώ δημιουργήθηκε επιτροπή προώθησης Ναυτιλιακών Σπουδών και Επαγγελμάτων,  απαρτιζόμενη από το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας, για να αξιολογεί και να παραθέτει εισηγήσεις στα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα για επικαιροποίηση προγραμμάτων σπουδών, έτσι που να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες και προκλήσεις της ναυτιλιακής βιομηχανίας.  

Ο Υφυπουργός μίλησε και για τις πρωτοβουλίες που αναλήφθηκαν με στόχο την κατάρριψη των στερεότυπων των φύλων στη ναυτιλιακή βιομηχανία, μέσα από το διορισμό δέκα γυναικών στην 16μελή ομάδα καθοδήγησης και την εισαγωγή του όρου «Womanning Shipping»,  κάτι που προωθήθηκε και στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, για να ενταχθεί στη διεθνή ναυτιλιακή ορολογία.

«Όσον αφορά την Γαλάζια Οικονομία, διαμορφώσαμε τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό της Κύπρου, το κτηματολόγιο της θάλασσας, με το οποίο επιδιώκουμε με την εφαρμογή του, σε δυο περίπου μήνες, να αναπτύξουμε το δυναμικό των θαλασσών μας κατά αειφόρο τρόπο», είπε εξάλλου ο κ.Δημητριάδης, εκφράζοντας την πεποίθηση πως θα δημιουργηθεί η δυναμική για επενδύσεις στις θάλασσες μας «είτε αφορούν ΑΠΕ ή άλλες δραστηριότητες».

Στη Λεμεσό η Ευρωπαϊκή Ημέρα Θάλασσας 2026

———–

Υπενθύμισε ακόμη ότι «καταφέραμε ώστε, η Κύπρος να αναλάβει τη διοργάνωση της Ευρωπαϊκής Ημέρας Θάλασσας το 2026, ένα σπουδαίο γεγονός, όπου τα φώτα όλης της Ευρώπης θα βρίσκονται στη Λεμεσό, κάτι που συμπίπτει με την Κυπριακή Προεδρία του Συμβουλίου της Ευρώπης».

Ο Βασίλης Δημητριάδης είπε πως «το Υφυπουργείο, αποτελεί μια οντότητα που αναγνωρίζει τις απαιτήσεις και ανταποκρίνεται στις προσδοκίες της ναυτιλιακής βιομηχανίας» και πρόσθεσε ότι «μια σύγχρονη ναυτιλιακή διοίκηση πρέπει να έχει όραμα, να προωθεί την αειφορία, να έχει σταθερό φορολογικό σύστημα, να παρέχει ανταγωνιστικά κίνητρα, υψηλό επίπεδο πλαισίου ασφάλειας, να είναι αποτελεσματική και αποδοτική, να ανταποκρίνεται στις κρίσεις, να είναι εξωστρεφής, τα λαμβάνει προληπτικά μέτρα, να προσαρμόζεται, να έχει την τεχνογνωσία, να είναι υπεύθυνη στον τρόπο προσέγγισης των θεμάτων και προβλημάτων, μα προπάντων να αγαπά αυτό που κάνει».

«Θεωρώ ότι μαζί με τα στελέχη του Υφυπουργείου υπάρχει αγάπη και όρεξη και θεωρώ ότι η Κύπρος είναι πλέον ένα ποιοτικό ναυτιλιακό σύμπλεγμα που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα άλλο και μας κάνει περήφανο με τις επιδόσεις του στο εξωτερικό», κατέληξε ο Βασίλης Δημητριάδης

Πηγή: ΚΥΠΕ