Η πρόθεση του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας είναι η διαμόρφωση μιας νέας ολοκληρωμένης πρότασης, παιδαγωγικά ορθής, για την αξιολόγηση μαθητή/μαθήτριας Μέσης Εκπαίδευσης μέσα στο Μάιο, ώστε αυτή να εφαρμοστεί από τη νέα σχολική χρονιά 2023-2024, είπε η πολιτική προϊστάμενη του Υπουργείου, Αθηνά Μιχαηλίδου, προσθέτοντας ότι το όραμά της είναι η δημιουργία ενός ασφαλούς, υγιούς, συμπεριληπτικού και αποτελεσματικού σχολικού περιβάλλοντος.
Η κ. Μιχαηλίδου σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στο ΚΥΠΕ αναφέρθηκε στο όραμά της, στην αξιολόγηση μαθητή/μαθήτριας, τις προετοιμασίες για τη νέα σχολική χρονιά, όπως και σε άλλους σχεδιασμούς του ΥΠΑΝ, για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, καθώς και σε θέματα Αθλητισμού και Νεολαίας.
Ερωτηθείσα ποιες είναι προτεραιότητές και το όραμά της, η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι μία από τις τέσσερις βασικές αρχές του Προγράμματος Διακυβέρνησης του Προέδρου Νίκου Χριστοδουλίδη είναι η ανάπτυξη και η ευημερία του κάθε ανθρώπου να βρίσκεται στο επίκεντρο των προσπαθειών του κράτους.
«Το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας έχει καθοριστικό ρόλο να διαδραματίσει προς αυτή την κατεύθυνση γιατί είναι σε θέση να διαμορφώσει τις αρχές και αξίες, τις γνώσεις και τις δεξιότητες που θέλουμε να διακρίνουν τους δημοκρατικούς και κριτικά σκεπτόμενους ανθρώπους της κυπριακής κοινωνίας», πρόσθεσε.
Το όραμα τους, συνέχισε, είναι η δημιουργία ενός ασφαλούς, υγιούς και χωρίς διακρίσεις αποτελεσματικού σχολικού περιβάλλοντος.
«Είναι η δημιουργία σχολείου στο οποίο μαθητές και εκπαιδευτικοί θα εργάζονται δημιουργικά με σκοπό τη βελτίωση των μαθησιακών επιπέδων και την προσωπική ευημερία του κάθε παιδιού. Πρέπει να εξοπλίσουμε όλα τα παιδιά με τις απαραίτητες γνώσεις, δεξιότητες, στάσεις για να είναι έτοιμα να αξιοποιήσουν στον μέγιστο δυνατό βαθμό τις ικανότητες και τα ταλέντα τους σε προσωπικό, εκπαιδευτικό, επαγγελματικό και κοινωνικό επίπεδο, ώστε αυτά με τη σειρά τους να είναι σε θέση να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην κυπριακή κοινωνία», συμπλήρωσε.
Όπως ανέφερε, βασική επιδίωξη είναι η προσφορά ευέλικτων και καινοτόμων διαδικασιών μάθησης, η μέγιστη αξιοποίηση του εκπαιδευτικού προσωπικού μας και η αποτελεσματική οργάνωση των σχολείων, ώστε να έχουμε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.
Αξιολόγηση μαθητή
Σε ερώτηση για το θέμα της αξιολόγησης του μαθητή, η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι η αξιολόγηση των μαθητών/τριών είναι ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που την απασχολούν από την πρώτη στιγμή της ανάληψης των καθηκόντων της.
«Έχω ξεκινήσει εδώ και εβδομάδες σειρά επαφών με όλους τους εμπλεκόμενους κοινωνικούς εταίρους, σε μια προσπάθεια να καταγράψουμε πλήρως όλες τις ανησυχίες και προβληματισμούς που υπάρχουν σε σχέση με την εφαρμογή του υφιστάμενου συστήματος. Η πρόθεσή μας είναι η διαμόρφωση και υποβολή μιας νέας ολοκληρωμένης πρότασης για την αξιολόγηση μαθητή/μαθήτριας μέσα στον Μάιο, ώστε να είμαστε έτοιμοι για την εφαρμογή της με τη νέα σχολική χρονιά 2023-2024», σημείωσε.
Επισήμανε, παράλληλα, πως η αξιολόγηση μαθητή/μαθήτριας δεν είναι μόνο οι εξετάσεις και η βαθμολόγηση των παιδιών αλλά περιλαμβάνει και μια σειρά από πολύ σημαντικά ζητήματα, τα οποία πρέπει να αντιμετωπιστούν με προσοχή και σοβαρότητα στο πλαίσιο των προτεραιοτήτων της Κυβέρνησης και των παιδαγωγικών αρχών.
Όπως είπε, «το σύστημα αξιολόγησης μαθητή/μαθήτριας πρέπει να μας βοηθάει στη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων και να παρέχει ανατροφοδότηση όχι μόνο στους/στις μαθητές/μαθήτριες αλλά και στους/στις εκπαιδευτικούς, στις σχολικές μονάδες αλλά και στο εκπαιδευτικό σύστημα».
«Θα πρέπει να έχει τόσο διαμορφωτικό (αξιολόγηση της διαδικασίας μάθησης) όσο και τελικό χαρακτήρα (αξιολόγηση της μάθησης). Η αξιολόγηση πρέπει να είναι δίκαιη προς τον μαθητή και τη μαθήτρια (ίσες και πολλαπλές ευκαιρίες σε όλους/ες για να δείξουν τι ξέρουν και τι μπορούν να κάνουν) και να μην λειτουργεί δυσμενώς στη βάση προσωπικών χαρακτηριστικών. Πρέπει επίσης να προωθήσουμε τρόπους ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών, ώστε να αξιολογούν και μέσω εναλλακτικών μορφών αξιολόγησης και να προβαίνουν σε διορθωτικές δράσεις. Όλα τα πιο πάνω είναι ζητήματα υψίστης σημασίας εάν θέλουμε να έχουμε ένα ανθρώπινο αλλά συνάμα αποτελεσματικό σύστημα αξιολόγησης της επίδοσης και απόδοσης των παιδιών μας», συμπλήρωσε.
Νέα σχολική χρονιά
Ερωτηθείσα για το θέμα της προετοιμασίας της νέας σχολικής χρονιάς, η κ. Μιχαηλίδου εξέφρασε την βεβαιότητα ότι ως ΥΠΑΝ θα είναι έτοιμοι για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.
«Θα έλεγα μιας ιδιαίτερης σχολικής χρονιάς με την οποία αφήνουμε πίσω μας τις δύσκολες συνθήκες που έχουν επικρατήσει τα τελευταία χρόνια λόγω της πανδημίας. Η περίοδος που διανύουμε μέχρι και το τέλος του καλοκαιριού είναι ιδιαίτερα σημαντική για το ΥΠΑΝ όσον αφορά τον προγραμματισμό μιας σειράς ζητημάτων που είναι κρίσιμα για την ομαλή έναρξη και λειτουργία των σχολείων μας, όπως είναι η έγκαιρη στελέχωση των σχολείων με εκπαιδευτικό προσωπικό, η εισαγωγή, υλοποίηση και παρακολούθηση εκπαιδευτικών πολιτικών και καινοτομιών και η συνεχής προσπάθεια για βελτίωση των υφιστάμενων διαδικασιών», πρόσθεσε.
Μέσα από την τρέχουσα προετοιμασία, συνέχισε η κ. Μιχαηλίδου, «θέλουμε να διασφαλίσουμε στον μέγιστο δυνατό βαθμό ότι λάθη και παραλείψεις του παρελθόντος θα αποφευχθούν και καλές πρακτικές θα ενδυναμωθούν και θα βελτιωθούν».
«Προκλήσεις θα υπάρχουν πάντοτε σε ένα τόσο δυναμικό περιβάλλον. Είμαστε σε συνεχή επαφή με τις Διευθύνσεις, τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς μας, ώστε να διασφαλίσουμε μία καλύτερη και πιο αποτελεσματική σχολική χρονιά για όλους», σημείωσε.
Άλλοι σχεδιασμοί
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι ο σχεδιασμός για το νέο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου περιλαμβάνεται στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με ορίζοντα ολοκλήρωσης τα επόμενα 2-3 χρόνια.
«Ο εκσυγχρονισμός του συστήματος αξιολόγησης των εκπαιδευτικών είναι μια αναγκαιότητα εδώ και δεκαετίες και ευελπιστούμε πως η τρέχουσα προσπάθεια θα στεφθεί με επιτυχία, ώστε να αποκτήσουμε ένα έγκυρο και αξιόπιστο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, το οποίο θα στηρίζει τον εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Το θέμα της αξιολόγησης της σχολικής μονάδας είναι σοβαρή προτεραιότητά μας», σημείωσε.
Όσον αφορά την αξιολόγηση της ειδικής και της ενιαίας εκπαίδευσης, η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι είναι σε εξέλιξη και μελετώνται τα θέματα αυτά, η ενίσχυση και ο εμπλουτισμός των προσφερόμενων προγραμμάτων, η εξασφάλιση εκπαιδευτικών μέσων και εξειδικευμένου εξοπλισμού, η αναβάθμιση και θεσμοθέτηση της διαδικασίας πρόσληψης συνοδών και άλλα.
«Θέλουμε να ενισχύσουμε το δημόσιο σχολείο για να μπορεί να απευθυνθεί σε όλους τους μαθητές με τρόπο που θα σέβεται τη διαφορετικότητα και τα ταλέντα τους. Σε συνεργασία με πολυθεματικές ομάδες επιστημόνων σχεδιάζεται η εισαγωγή νέων πρακτικών και αναλυτικών προγραμμάτων, ώστε όλοι οι μαθητές να έχουν ισότιμες ευκαιρίες, πρόσβαση και συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία και στην κοινότητα του σχολείου τους χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις», πρόσθεσε.
Είπε, επιπρόσθετα, ότι από την επόμενη σχολική χρονιά εισάγεται θεσμοθετημένα η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση των παιδιών, από την προδημοτική εκπαίδευση μέχρι και το Λύκειο.
«Θα λειτουργήσουν στοχευμένα εργαστήρια δεξιοτήτων από την προδημοτική μέχρι και το Γυμνάσιο ενώ στο Λύκειο και τις Τεχνικές Σχολές θα προσφέρονται σεμινάρια για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση. Η διεξαγωγή των εργαστηρίων και των σεμιναρίων θα γίνεται στη βάση των αναλυτικών προγραμμάτων του παιδαγωγικού εποπτικού υλικού που υπάρχει και το οποίο θα συμπληρώνεται συνεχώς», συμπλήρωσε.
Ανέφερε, επίσης, ότι ο θεσμός των ολοήμερων σχολείων αναβαθμίζεται και επεκτείνεται, στη βάση και του προγράμματος Διακυβέρνησης.
«Ο θεσμός των προαιρετικών ολοήμερων σχολείων επεκτείνεται ακόμη περισσότερο ενώ γίνονται προσπάθειες για την εισαγωγή ολοήμερου σχολείου και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση», πρόσθεσε.
Όσον αφορά την προδημοτική εκπαίδευση, η κ. Μιχαηλίδου τόνισε πως η αναβάθμιση της περιλαμβάνεται στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και περιλαμβάνει την υλοποίηση σειράς δράσεων μέχρι και το 2026, όπως είναι η επέκταση της δωρεάν υποχρεωτικής προδημοτικής εκπαίδευσης από την ηλικία των τεσσάρων και η αξιολόγηση των υφιστάμενων υποδομών και τρόπων λειτουργίας των σχολείων.
Αναφορικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό των σχολικών μονάδων, η Υπουργός Παιδείας είπε ότι αποτελεί επίσης μια σημαντική δράση του ΥΠΑΝ και περιλαμβάνεται στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με ορίζοντα συνολικής υλοποίησης το 2026.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των σχολείων, συνέχισε, αποτελεί σημαντικό κομμάτι της γενικότερης πολιτικής της Κύπρου για την ψηφιακή μετάβαση.
Όπως είπε, ο βασικός στόχος τους είναι η αναβάθμιση των Αναλυτικών Προγραμμάτων σε όλες τις βαθμίδες με την ενσωμάτωση νέων και σύγχρονων τεχνολογιών, όπως η ρομποτική, η επαυξημένη πραγματικότητα και ο προγραμματισμός, η ανάπτυξη του κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού, ώστε να καλλιεργηθούν οι ψηφιακές δεξιότητες σε όλες τις ηλικίες, η ενσωμάτωση της διδακτικής μεθοδολογίας STEAM, και η εξασφάλιση όλων των απαραίτητων πόρων σε εκπαιδευτικούς και σχολεία.
Όσον αφορά τα κτήρια, η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι η αναβάθμιση των σχολικών κτηρίων είναι συνεχής.
«Βελτιωτικά έργα και αναβαθμίσεις προγραμματίζονται και υλοποιούνται κατά τη διάρκεια του χρόνου. Σημαντική εξέλιξη για το ΥΠΑΝ αποτελεί η συγχρηματοδότηση από Ευρωπαϊκά Ταμεία της ανέγερσης νέων σχολικών μονάδων: δύο νέων πρότυπων Τεχνικών Σχολών, μιας νέας “Πράσινης” Τεχνικής Σχολής, και η δημιουργία δύο νέων πρότυπων ειδικών σχολείων», συμπλήρωσε.
Όσον αφορά την ένταξη των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία, η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι συνεχίζουν τις δράσεις τους μέσα από το Κείμενο Πολιτικής που έχει εγκριθεί πριν μερικά χρόνια, ώστε να διασφαλίσουν την αποτελεσματική εκμάθηση της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας, ώστε να επιτευχθεί η ομαλή αλλά και παραγωγική φοίτηση των μαθητών/μαθητριών με μεταναστευτική βιογραφία στα σχολεία.
«Θα αξιολογούμε συνεχώς τις δράσεις μας και θα ενισχύσουμε αυτές που έχουν θετικά αποτελέσματα», σημείωσε.
Τριτοβάθμια εκπαίδευση- Ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα
Σε ερώτηση για το θέμα της αναβάθμισης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, και των Ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι τα τελευταία χρόνια και ιδιαίτερα την τελευταία δεκαετία, στο πλαίσιο του στρατηγικού στόχου να καταστεί η Κύπρος ένα Περιφερειακό και Διεθνές κέντρο Ανώτερης Εκπαίδευσης και Έρευνας, παρουσιάζεται μία αλματώδης ανάπτυξη της Ανώτερης Εκπαίδευσης της Κύπρου, τόσο σε ποιοτικούς δείκτες όσο και σε ποσοτικούς (αύξηση αριθμού Ιδρυμάτων Ανώτερης Εκπαίδευσης, αύξηση αριθμού φοιτητών/τριών, αύξηση αριθμού αλλοδαπών φοιτητών/τριών).
«Αυτή η ανάπτυξη προκύπτει μέσα από στοχευμένες δράσεις και ενέργειες του ΥΠΑΝ, όπως είναι η έμφαση στην προσφορά ποιοτικής Ανώτερης Εκπαίδευσης, η διεθνοποίηση της Ανώτερης Εκπαίδευσης της Κύπρου, η εφαρμογή ποιοτικών κριτηρίων (ακαδημαϊκά προσόντα και πιστοποίηση γλωσσών) κ.ά. », πρόσθεσε.
Αθλητισμός και Νεολαία
Ερωτηθείσα για θέματα Αθλητισμού, Νεολαίας αλλά και για τη δημιουργία Υφυπουργείου Αθλητισμού, η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι η δημιουργία Υφυπουργείου Αθλητισμού, που θα είναι υπεύθυνο για τον καθορισμό, συντονισμό και εφαρμογή της Εθνικής Στρατηγικής για τον Αθλητισμό περιλαμβάνεται στο Πρόγραμμα Διακυβέρνησης του Προέδρου της Δημοκρατίας «και θεωρώ πως θα προχωρήσει στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα».
«Στους άμεσους στόχους μας για τον αθλητισμό περιλαμβάνονται η ενίσχυση της χρηματοδότησης των αθλητικών ομοσπονδιών και αθλητών στη βάση αντικειμενικών κριτηρίων, η προώθηση της μελέτης για κατασκευή του πρώτου Παραολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου στην Κύπρο, ο σχεδιασμός προγραμμάτων αξιοποίησης αθλητών-προτύπων, ο σχεδιασμός προγραμμάτων προώθησης της διά βίου άσκησης, η προώθηση της περαιτέρω ενεργού συμμετοχής των αθλητικών φορέων της Κύπρου σε ευρωπαϊκά προγράμματα και βεβαίως η προσέλκυση διεθνών διοργανώσεων μικρής και μεσαίας κλίμακας στη χώρα μας», συμπλήρωσε.
Όσον αφορά τη νεολαία, η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι «δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε πως οι νέοι και οι νέες μας είναι το μέλλον και η ελπίδα αυτού του τόπου».
«Πρέπει να αντιμετωπίσουμε τα θέματα νεολαίας με υπευθυνότητα και προσοχή διότι τους αξίζει μια χώρα δίκαιη, κοινωνικά ευαίσθητη και με ευκαιρίες εργοδότησης. Υπό αυτό το πρίσμα, σχεδιάζουμε την ενεργητικότερη εμπλοκή των νέων μας στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων και ενισχύουμε τον δημόσιο διάλογο μαζί τους. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έχει ήδη ανακοινώσει την πρόθεση του όπως το 2024 ανακηρυχθεί σε έτος νεολαίας για τη χώρα μας, με όλα τα Υπουργεία/ Υφυπουργεία να αναλαμβάνουν δράσεις για τους νέους, οι οποίες θα παρουσιαστούν σε ένα μεγάλο Εθνικό Συνέδριο υπό την αιγίδα του. Μεγάλη προσπάθεια θα γίνει προς τη κατεύθυνση της ενίσχυσης των δεξιοτήτων των νέων μας για τη διευκόλυνση της ένταξης τους στην αγορά εργασίας καθώς και για την ενίσχυση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας», συμπλήρωσε.
Μήνυμα ΥΠΑΝ
Απαντώντας σε ερώτηση τι είναι αυτό που ζητάει από τον μαθητικό και εκπαιδευτικό κόσμο, τους γονείς, την κοινωνία, η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι στον μαθητικό κόσμο, τους γονείς, τα οργανωμένα σύνολα εκπαιδευτικών και όλους τους κοινωνικούς εταίρους «θέλω να υπογραμμίσω πως ο εντοπισμός των προβλημάτων είναι σχετικά εύκολος».
«Το δύσκολο είναι να καταλήξουμε στις παιδαγωγικά ορθές αποφάσεις και λύσεις για το καλό των παιδιών μας. Η αλλαγή δεν ήταν και δεν θα είναι ποτέ εύκολη. Μόνο με καλή θέληση και τη συνεργασία όλων μας μπορούμε να αλλάξουμε τα πράγματα προς το καλύτερο και προς αυτή τη κατεύθυνση θα δώσω όλες τις δυνάμεις μου. Ο διάλογος, η επικοινωνία με τη βάση, η συζήτηση, θα επιτρέψει την επιτυχία στην κοινή προσπάθεια για ένα ανθρώπινο και αποτελεσματικό σχολείο», πρόσθεσε.
Η Υπουργός Παιδείας τόνισε ότι έχει πλήρη επίγνωση του καθήκοντος που της έχει ανατεθεί από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και θα εργαστεί υπεύθυνα, εντατικά και αποφασιστικά, και πάντα σε συνεργασία με όλους τους φορείς, για μια εκπαίδευση προσαρμοσμένη στις ανάγκες των παιδιών και τις απαιτήσεις της κοινωνίας.
«Το μήνυμα μου είναι να εργαστούμε συλλογικά και συνεργατικά, ώστε να δώσουμε ευκαιρίες κυρίως στα παιδιά μας και στους/στις νέους/ες να αναδείξουν τα ταλέντα , τις ικανότητες και τις δεξιότητές τους, έτσι ώστε να έχουν πραγματικά τις ευκαιρίες που τους αξίζουν – τους αξίζει να έχουν την καλύτερη δυνατή μόρφωση, το καλύτερο δυνατό εκπαιδευτικό περιβάλλον φοίτησης ώστε να έχει και ο τόπος μας μέλλον, γιατί γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά ότι η εκπαίδευση και η επένδυση στην εκπαίδευση είναι ο καλύτερος τρόπος για να έχεις πιο σωστή κοινωνία, πιο υγιή κοινωνία», κατέληξε.
Πηγή: ΚΥΠΕ