H Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Αθηνά Μιχαηλίδου, τόνισε ότι επιβάλλεται να αξιοποιήσουμε τις γνώσεις και τις εμπειρίες που έχουμε αποκομίσει από το Ευρωπαϊκό Έτος Δεξιοτήτων, για να μετατρέψουμε τις προκλήσεις της εποχής μας σε ευκαιρίες για πρόοδο και αλλαγή.

Σε χαιρετισμό της στην εκδήλωση με τίτλο «Ευρωπαϊκό Έτος Δεξιοτήτων: Η συνέχιση της προσπάθειας» που διοργανώνεται από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, την Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Κύπρο και τον Εθνικό Συντονιστή του Ευρωπαϊκού Έτους Δεξιοτήτων, η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι το 2023 ορίστηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως Ευρωπαϊκό Έτος Δεξιοτήτων.

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας αυτής και των κοινών προσπαθειών και δράσεων που αναπτύχθηκαν κατά τη διάρκειά της, σημειώθηκαν σημαντικά βήματα στο θέμα της εξέλιξης των δεξιοτήτων του συνόλου των πολιτών, με στόχο την αντιμετώπιση των σύνθετων προκλήσεων του 21ου αιώνα, ανέφερε.

Είναι προφανές, είπε, ότι εξελίξεις όπως η ψηφιακή μετάβαση και η πράσινη συμφωνία θέτουν νέες απαιτήσεις στην αγορά εργασίας, καθιστώντας την καλλιέργεια και την ανάπτυξη σύγχρονων δεξιοτήτων πιο αναγκαία από ποτέ.

Επιβάλλεται, είπε, η μετάβαση από το υλοκεντρικό και αναχρονιστικό σχολείο στο σύγχρονο και ανθρωποκεντρικό σχολείο, που θα καλλιεργεί στάσεις και δεξιότητες. Ως Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, στο πλαίσιο του σχολείου που επιδιώκουμε, σημείωσε, έχουμε θέσει ως στόχο την καλλιέργεια των παιδιών και των νέων με τις απαραίτητες εκείνες γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις, για να μπορούν να αξιοποιήσουν, στον μέγιστο δυνατό βαθμό, τις ικανότητες και τα ταλέντα τους σε προσωπικό, εκπαιδευτικό, επαγγελματικό και κοινωνικό επίπεδο.

Σε ό,τι αφορά ειδικά πολιτικές και δράσεις που σχετίζονται με το Ευρωπαϊκό Έτος Δεξιοτήτων, το Υπουργείο Παιδείας υποστήριξε την εθνική και την πανευρωπαϊκή προσπάθεια, ενθαρρύνοντας πρωτοβουλίες που εστίασαν στη μελέτη ποικίλων και μεταβαλλόμενων δεξιοτήτων, στην ενίσχυση των εκπαιδευτικών πολιτικών με βάση την έρευνα, και στην προώθηση νέων δεξιοτήτων.

Ταυτόχρονα, ανέφερε η κ. Μιχαηλίδου, με την ολοκλήρωση του πρώτου χρόνου διακυβέρνησης, και στο πλαίσιο της ευρύτερης προσπάθειας, “που καταβάλλουμε για μετάβαση σε ένα σχολείο που να δίνει έμφαση στην απόκτηση βασικών δεξιοτήτων -και όχι απλά στην αποκόμιση στείρων γνώσεων- από τους μαθητές και τις μαθήτριές μας, έχουμε ήδη επικεντρωθεί στον πυρήνα του εκπαιδευτικού μας συστήματος, που είναι το περιεχόμενο των σχολικών μαθημάτων. Συγκεκριμένα, έχει ήδη αρχίσει, και σύντομα ολοκληρώνεται, η διαδικασία εκσυγχρονισμού και επικαιροποίησης των Αναλυτικών Προγραμμάτων για όλα τα μαθήματα όλων των σχολικών βαθμίδων”.

Σημαντική θέση στη μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος, ώστε να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις, είπε, κατέχει και ο ψηφιακός μετασχηματισμός των σχολικών μονάδων και η ενδυνάμωση των ψηφιακών δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών και των μαθητών/μαθητριών.

Παράλληλα, ανέφερε ότι επιταχύνουμε την προώθηση της ψηφιακής ενίσχυσης των σχολείων, την προσφορά σύγχρονων εργαλείων και μέσων, την αναβάθμιση της ψηφιακής εκπαίδευσης, την πιστοποίηση των ψηφιακών δεξιοτήτων και την παροχή εξειδικευμένων προγραμμάτων εκπαίδευσης για την ανάπτυξη βασικών ψηφιακών δεξιοτήτων σε όλες τις πληθυσμιακές ομάδες.

Κομβικό ρόλο στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, σύμφωνα με τα σύγχρονα δεδομένα της εκπαιδευτικής έρευνας, διαδραματίζει η προδημοτική εκπαίδευση, είπε η Υπουργός Παιδείας, σημειώνοντας ότι “για τον λόγο αυτό επεκτείνουμε σταδιακά, μετά και την πρόσφατη έγκριση του σχετικού νομοσχεδίου από τη Βουλή των Αντιπροσώπων, τη δωρεάν υποχρεωτική προδημοτική εκπαίδευση από την ηλικία των τεσσάρων ετών, προσφέροντας μαθησιακές εμπειρίες ανάπτυξης δεξιοτήτων από την προσχολική ηλικία”.

Εξίσου, επενδύουμε συνεχώς στην Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, η οποία, έχει στο επίκεντρό της τη διδασκαλία και την ανάπτυξη δεξιοτήτων. Στοχεύουμε, ανέφερε, στην περαιτέρω αναβάθμιση της Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, καθώς και των Μεταλυκειακών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, με την εφαρμογή, για πρώτη φορά, τριάντα δύο συνολικά, προγραμμάτων, από τα οποία τα επτά είναι νέα προγράμματα.

Οι πολιτικές μας δεν μπορούσαν να μην περιλαμβάνουν δράσεις για την ανάπτυξη δεξιοτήτων που σχετίζονται με την κυκλική οικονομία, την αειφορία και την κλιματική αλλαγή. Προς την κατεύθυνση αυτή, πρόσθεσε, ενισχύουμε το έργο της Μονάδας Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη, με στόχο την παρακολούθηση της υλοποίησης και την επικαιροποίηση του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδιασμού για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, με επίκεντρο την Αειφόρο Ανάπτυξη, το οποίο συνιστά το κατεξοχήν κείμενο πολιτικής της Κυπριακής Δημοκρατίας για το εν λόγω θέμα.

Ένας άλλος τομέας στον οποίο δίδεται ιδιαίτερη σημασία είναι η περαιτέρω ενίσχυση της Επαγγελματικής Μάθησης των εκπαιδευτικών.

Σε ό,τι αφορά τον τομέα της Ανώτερης Εκπαίδευσης, είπε ότι έχει εξαγγελθεί η έναρξη του διαλόγου για αναβάθμισή του, μέσω του εκσυγχρονισμού, της περαιτέρω διεθνοποίησης, της αύξησης των παρεχόμενων υποτροφιών και της διασύνδεσής του με την αγορά εργασίας, είπε.

Σε σχέση με τη διά βίου μάθηση, προωθούμε προγράμματα που βασίζονται σε σύγχρονες αντιλήψεις, ώστε οι πολίτες, όλων των ηλικιών να έχουν ευκαιρίες τυπικής, μη τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης, για να αναπτύξουν σύγχρονες δεξιότητες, λαμβάνοντας υπόψη την προσαρμογή, ανάλογα με την ηλικία, την εργασία και άλλους ιδιαίτερους παράγοντες, είπε η Υπουργός Παιδείας.

Επιπρόσθετα, σημείωσε, το Υπουργείο συντονίζει, μέσω του Γραφείου Ευρωπαϊκών και Διεθνών Υποθέσεων, Διά Βίου Μάθησης και Εκπαίδευσης Ενηλίκων, την υλοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής για τη Διά Βίου Μάθηση 2021-2027.

Τέλος ανέφερε ότι η Κυβέρνηση, θα συνεχίσει “στοχευμένα και προσηλωμένα, σε συνεργασία με όλους τους εκπαιδευτικούς, εργασιακούς, πολιτικούς και κοινωνικούς μας εταίρους, την προσπάθεια που καταβάλλουμε για να διασφαλίσουμε ότι οι νέοι και οι νέες μας θα έχουν τα απαραίτητα εφόδια για να διαπρέψουν στην αγορά εργασίας και να οικοδομήσουν ένα καλύτερο μέλλον για την Κύπρο μας”.

Πηγή: ΚΥΠΕ