Υπάρχουν συνέπειες για την κυπριακή ναυτιλία από τα πακέτα κυρώσεων της ΕΕ προς τη Ρωσία, αλλά είναι διαχειρίσιμες, δήλωσε ο Υφυπουργός Ναυτιλίας, Βασίλης Δημητριάδης, λέγοντας ότι η Κύπρος πριν 10 μέρες κατέθεσε ένα καθοδηγητικό έγγραφο με 36 ερωτήσεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, «όχι για να εκφράσει την διαφωνία της, αλλά για να συνδράμει με την εμπειρογνωμοσύνη της στο πώς αυτό το πακέτο θα έχει αποτελεσματικό και σωστό εφαρμοστικό πλαίσιο».
Εξέφρασε χαρά γιατί οι ανησυχίες που εξέφρασαν μέσω του εγγράφου αντανακλώνται στο 8ο πακέτο κυρώσεων για ένα ισχυρό εφαρμοστικό πλαίσιο όσον αφορά το πλαφόν στην τιμή και την μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου. «Δηλώσαμε ξεκάθαρα ότι πρέπει να υπάρχει διαφάνεια και ευκρίνεια για το πεδίο ευθύνης του καθενός των μελών της εφοδιαστικής ναυτιλιακής εταιρείας, είτε είναι εταιρείες, πλοιοκτήτες, πλοιοδιαχειριστές, κράτη σημαίας, κράτη λιμένα ή παράκτια κράτη».
Απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις, στο πλαίσιο της διάσκεψης Τύπου για το Ναυτιλιακό Συνέδριο Maritime Cyprus 2022, ο κ. Δημητριάδης είπε ότι η Κύπρος έχει επίσης θέσει το θέμα της προσέλκυσης και άλλων κρατών με μεγάλα νηολόγια, εάν η ΕΕ θέλει να είναι αποτελεσματικές οι κυρώσεις προς τη Ρωσία, σημειώνοντας ότι οι χώρες μέλη της ΕΕ και των G7, που μαζί «δεν αριθμούν πέρα του 17% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων». Ετσι, είπε, θα διασφαλιστεί ότι δεν θα υπάρχουν κενά σε αυτή την προσπάθεια και δεν θα υπάρξει διαγραφή πλοίων από ευρωπαϊκά νηολόγια που θα επιλέξουν τρίτα νηολόγια και θα μεταφέρουν το ρωσικό πετρέλαιο χωρίς επιπτώσεις.
Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας παρέπεμψε και στη θέση του Προέδρου Αναστασιάδη από την στιγμή που ξέσπασε ο πόλεμος στην Ουκρανία, ότι η Κύπρος θέλει να συμμετάσχει στην προσπάθεια των κυρώσεων αλλά με ένα πλαίσιο που θα στοχεύει ξεκάθαρα την Ρωσία και όχι τα δικά μας συμφέροντα. «Σε αυτό τον τομέα κινούμαστε όλο αυτό το διάστημα».
Παράλληλη νηολόγηση
Στο τελευταίο 8ο πακέτο κυρώσεων, συνέχισε, αποτυπώνεται και η θέση της Κύπρου για τα παράλληλα νηολόγια, καθεστώς που έχει η Κύπρος κι άλλα 14 κράτη της ΕΕ. Αφορά, όπως εξήγησε, πλοία που έχουν εγγραφεί στην Κύπρο, αλλά για ένα διάστημα επιλέγουν να είναι νηολογημένα σε ένα παράλληλο νηολόγιο για τους δικούς τους σκοπούς, όπως να υψώσουν την σημαία της χώρας στην οποία δραστηριοποιούνται. Η Κύπρος έχει περίπου 40 τέτοια πλοία, ανέφερε, που είναι εγγεγραμμένα στο κυπριακό νηολόγιο αλλά φέρουν την ρωσική σημαία. Εάν η παράλληλη νηολόγηση, πρόσθεσε, τερματιστεί τώρα, θα πρέπει ένα τέτοιο πλοίο να έχει και πάλι την κυπριακή σημαία. Με βάση όμως την ερμηνεία της ΕΕ, είπε, δεν θα του επιτρεπόταν να προσεγγίσει τα κυπριακά λιμάνια, κάτι που – όπως εξήγησε – δημιουργεί νομικό παράδοξο και ενάντια στην ελεύθερη ναυσιπλοΐα, αφού δεν θα μπορούσε να προσεγγίσει λιμάνι νηολόγησής του, δηλαδή της κυπριακής Δημοκρατίας.
Ο Βασίλης Δημητριάδης είπε ότι στο καινούργιο πακέτο κυρώσεων η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί τα πλοία που είναι παράλληλα νηολογημένα να τερματίσουν αυτό το καθεστώς μέχρι την 31η Ιανουαρίου 2023 και μετά θα μπορούν να υψώσουν την ευρωπαϊκή σημαία και να συνεχίσουν τις δραστηριότητές τους χωρίς κυρώσεις. Εάν λοιπόν, συνέχισε, αυτά τα πλοία επιστρέψουν στην κυπριακή σημαία, δεν θα τα απωλέσουμε από τον στόλο μας.
Υπήρξε, συνέχισε, και διαφοροποίηση στην άρση του ρωσικού νηογνώμονα κατά τρόπο, που δεν θα επηρεάζει μόνο τις ρωσικές σημαίες, αλλά και τα πλοία ανεξαρτήτου σημαίας, που θα προσεγγίζουν κυπριακά λιμάνια. Με αυτό τον τρόπο, εξήγησε, δεν αναγκάζουμε τα πλοία ν’ αλλάξουν σημαία και να μείνουν στον ρωσικό νηογνώμονα, αλλά τ’ αναγκάζουμε να παραμείνουν στις σημαίες τους και ν’ αλλάξουν νηογνώμονα.
Γίνεται προσπάθεια, ανέφερε ο Υφυπουργός, ν’ αναδείξουν την ιδιαιτερότητα, τις ιδιομορφίες και την ναυτιλιακή πρακτική στην ΕΕ και να θωρακίσουν και την κυπριακή ναυτιλία.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Δημητριάδης είπε ότι υπάρχει απώλεια στόλου που ανέρχεται στις 700.000 τόνους συνολική χωρητικότητα, υπάρχουν επίσης διαγραφές λόγω των κυρώσεων, αλλά γίνονται και νέες εγγραφές.
Η συνολική χωρητικότητα των πλοίων του κυπριακού νηολογίου είναι 23,8 εκ. τόνοι από 24,6 εκ. που ήταν πριν τον πόλεμο, ανέφερε εξηγώντας ότι πρόκειται για απώλεια πλοίων που ήταν άμεσα συνδεδεμένα με την Ρωσία και δεν θα μπορούσαν να λειτουργήσουν στην Κύπρο.
Για να δουν τις απώλειες από το νέο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ, συνέχισε, είναι σημαντικό να δουν το εφαρμοστικό του πλαίσιο. Θα είναι δε ενεργοί το επόμενο διάστημα, συνέχισε, για να δουν πώς θα εφαρμοστεί το πλαφόν στην τιμή και μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου.
Καθοδηγητικό έγγραφο
Ο κ. Δημητριάδης εκτίμησε επίσης ότι το καθοδηγητικό έγγραφο που κατέθεσε η Κύπρος στην ΕΕ θα αποτελέσει βάση συζήτησης το επόμενο διάστημα για την εφαρμογή του εφαρμοστικού πλαισίου του 8ου πακέτου κυρώσεων. Πέτυχαν, είπε, «να μην τεθεί σε ισχύ εάν δεν συμφωνήσουμε την εφαρμογή όπου έχουμε λόγο και ρόλο και εμπειρογνωμοσύνη να καταθέσουμε απόψεις». Το έγγραφο αυτό, ανέφερε, καλωσορίστηκε και ενισχύθηκε από την Ελλάδα και την Μάλτα, αλλά κι από την ίδια την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Με ενδιαφέρον, ανέφερε, το είδαν και οι ΗΠΑ σε διμερείς συζητήσεις που είχαν. Η Κύπρος, συνέχισε, δήλωσε ετοιμότητα να συμμετάσχει σε μια ομάδα εργασίας της ΕΕ που θα διαμορφώσει το εφαρμοστικό πλαίσιο του 8ου πακέτου κυρώσεων.
Με χαρά και ικανοποίηση, είπε, παρατήρησε ότι η Κύπρο, αν και μικρή σαν χώρα, «στην ναυτιλία θεωρούμαστε ότι έχουμε την τεχνογνωσία».
Ο Γενικός Διευθυντής του Ναυτικού Επιμελητηρίου Κύπρου, Θωμάς Καζάκος είπε ότι αυτές οι προσπάθειες της Κυβέρνησης είναι σε πλήρη συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, σημειώνοντας ότι δεν είναι ενάντια στη λήψη μέτρων, αλλά θα πρέπει να έχουν αυτά αποτελεσματική εφαρμογή για να μην δημιουργούνται δύο τάξεις ναυτιλιακών εταιρειών ανά το παγκόσμιο σε σχέση με το θέμα.
Ευχαρίστησε το Υφυπουργείο και το κράτος για την οργανωμένη προσπάθεια ώστε να μην έχουμε περεταίρω απώλειες και ούτε να υπάρξει διάβρωση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας γενικότερα. Αυτό το θέμα, είπε ο κ. Καζάκος, δεν αφορά μόνο την Κύπρο, αλλά όλες τις χώρες της ΕΕ.
Πηγή: ΚΥΠΕ