Η πανδημία COVID-19 όπως είναι φυσικό έχει επιφέρει αρνητικές συνέπειες στην ψυχική υγεία των παιδιών. Πλήξη, νευρικότητα, θυμός, φόβος, αβεβαιότητα, δυσφορία, μοναξιά είναι μόνο μερικές από τις αρνητικές συνέπειες της πανδημίας στον ψυχισμό των παιδιών.

Αυτό λέχθηκε κατά τη διαδικτυακή εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Λευκωσίας και τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας, με την ευκαιρία της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Δημόσια Υγείας, κατά την οποία έγινε ανάλυση του πώς η συνεχιζόμενη πανδημία επηρεάζει τη ψυχική υγεία γονέων και παιδιών, ενώ ειδικοί στους τομείς της παιδοψυχολογίας και ψυχοθεραπείας έδωσαν πρακτικές συμβουλές για την αντιμετώπιση των καθημερινών προκλήσεων.

Τι κατέδειξαν μελέτες σε Ευρώπη και Αμερική

Όπως αναφέρθηκε στην εκδήλωση οι αρνητικές συνέπειες σε παιδιά από την πανδημία είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο.

Διάφορες έρευνες σε Ευρώπη και Αμερική κατέδειξαν ότι τα περιστατικά ανά το παγκόσμιο είναι παρόμοια και συγκεκριμένα 1 στα 3 παιδιά στις ΗΠΑ βίωσε αισθήματα λύπης και κατάθλιψης την περίοδο της πανδημίας, ενώ στην Κίνα επηρεάστηκε αρνητικά η ψυχική υγεία σε 1 στους 5 μαθητές.

Επίσης, στην Ολλανδία το άγχος και η θλίψη αυξήθηκε αρκετά σε εφήβους και συγκεκριμένα έφτασε το 16,7% σε σύγκριση με 8,6% που ήταν πριν την πανδημία, ενώ οι διαταραχές ύπνου σημείωσαν αύξηση 11,5% έναντι 6,1% πριν την πανδημία.

Στην Αγγλία υπήρχε μεγαλύτερη επιβάρυνση σε παιδιά δημοτικής και προσχολικής ηλικίας όσον αφορά τα αρνητικά συναισθήματα και θέματα συμπεριφοράς. Συγκεκριμένα, σε ηλικίες 4 με 10 ετών υπάρχει αύξηση των συμπεριφορικών δυσκολιών και των αρνητικών συναισθημάτων.

Επιπλέον, σε Ισπανία και Ιταλία η συναισθηματική υγεία παιδιών και εφήβων σημείωσε τρομερή αλλαγή και στις συμπεριφορές και στα αισθήματα τους γενικά και κατά τη διάρκεια της πανδημίας σημειώθηκε, μεταξύ άλλων, δυσκολία συγκέντρωσης 76,6%, πλήξη 52%, ανησυχία 38,8%.

Η Ψυχολόγος και Λέκτορας Κλινικής Επικοινωνίας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, Μαρία Περδικογιάννη, είπε ότι οι κυριότερες αρνητικές συνέπειες,  που καταγράφηκαν ανάμεσα στα παιδιά από την πανδημία,  ήταν η αβεβαιότητα και ο φόβος για τη νόσο, καθώς και την εξέλιξή της , ο φόβος της απώλειας ενός αγαπημένου προσώπου, η πλήξη από τον περιορισμό, η μοναξιά από την αποστασιοποίηση από φίλους και αγαπημένα πρόσωπα, θυμός και δυσφορία από την παύση δραστηριοτήτων.

Επιπροσθέτως, η κ. Περδικογιάννη είπε ότι ακόμα και στις μέρες που διανύουμε τα παιδιά αντιμετωπίζουν άγχος, κατάθλιψη και ιδεοψυχαναγκαστικές διαταραχές, καθώς και μετατραυματικές.

Η κ. Περδικογιάννη εισηγήθηκε τρόπους  για την αντιμετώπιση των καθημερινών φοβιών των παιδιών, ενώ τόνισε πως ο «ο φόβος που έχει ένα παιδί είναι αληθινός  και έντονος, όσο ο φόβος ενός μεγάλου αν τον κρέμαγαν από ένα κτίριο».

Είπε πως οι γονείς πρέπει να ενθαρρύνουν το παιδί να μιλήσει για τους φόβους του, ενώ πρέπει να μάθουν να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα του.

Αυξήθηκαν οι επισκέψεις σε ψυχολόγους

Μιλώντας στην εκδήλωση η ατομική και Οικογενειακή Ψυχοθεραπεύτρια, Μαρία Κακουρίδου, είπε ότι κατά τη διάρκεια της πανδημίας αυξήθηκαν οι επισκέψεις σε ψυχολόγους, συνεπεία και του  εγκλεισμού.

Επίσης, καταγράφηκε μια αύξηση στα παλιά περιστατικά, δηλαδή άτομα που επισκέπτονταν παλαιότερα ειδικό, μπήκαν σε μια εκ νέου διαδικασία.

Η κ. Κακουρίδου εισηγήθηκε στον κόσμο να παραμείνει συνδεδεμένος με τον έξω κόσμο, να ονειρεύεται και να κάνει σχέδια για το μέλλον, να εκφράζεται, να βάζει μικρούς καθημερινούς στόχους, ώστε να αποφύγει τα αρνητικά συναισθήματα και να αυξήσει την ψυχική ανθεκτικότητα του.

Σύμφωνα με την κ. Κακουρίδου σήμερα καταγράφεται αύξηση των συμπτωμάτων άγχους και κατάθλιψης, υπάρχει φόβος για προγραμματισμό, δυσκολίες στην επανένταξη, μαρασμός και μεγάλη αβεβαιότητα για το μέλλον.

Πηγή: ΚΥΠΕ