Του Γιάννη Κωστακόπουλου

Άνοιξαν ένα παράθυρο στο ερειπωμένο σπίτι. Φάνηκε μόνο μια φιγούρα, αποτυπωμένη στον εσωτερικό τοίχο από το χέρι του καταξιωμένου ζωγράφου Πολ Γεωργίου. Ο Δον Κιχώτης!

Δεν ζούσε ο Αμμοχωστιανός καλλιτέχνης Γεώργιος Πολυβίου Γεωργίου. Έφυγε από την ζωή το 1972, αφήνοντας πίσω του ένα σπουδαίο και ανεκτίμητο έργο. Τα πιο σημαντικά και αγαπημένα έργα του, τα οποία κρατούσε στο σπίτι του στην Αμμόχωστο, χάθηκαν μετά την Τουρκική Εισβολή.

Οι 44 πίνακές του που επιστράφηκαν, μεταξύ άλλων, το 2020 στις ελεύθερες περιοχές μέσω της Δικοινοτικής Τεχνικής Επιτροπής για τον Πολιτισμό, έδωσαν την ευκαιρία για μια εκ νέου αποτίμηση του μοναδικού έργου του.

Η αξιοθέατη σήμερα φιγούρα του Δoν Κιχώτη, στο σπίτι του Πολ, δεν «σηκώθηκε» από χέρι Τούρκου. Δεν αμαυρώθηκε, ούτε ξεκόλλησε από τη θέση της. Απεναντίας αφέθηκε, συμβολικά ίσως, να ατενίζει έξω από το σπασμένο, μισάνοιχτο παράθυρο. Να τρυπώνουν και να συγκεντρώνονται εκεί τα περίεργα βλέμματα των επισκεπτών.

Μπορεί να κρίνεται μειωμένη η καλλιτεχνική της αξία. Μπορεί! Ποιος, όμως, τολμά να αμφισβητήσει τον συμβολισμό της εικόνας; Απεσταλμένης απ’ το βάθος του χρόνου να μιλήσει καθαρά. Να ανάψει στη φαντασία του καθενός με ιστορίες του περίφημου Δον Κιχώτη, που επιστρατεύτηκε σε λάθος τόπο. Να δείχνει ιππότης ατρόμητος, αλλά και φαντασιόπληκτος, να μάχεται με τους ανεμόμυλους και να μην εμπιστεύεται κατά βάθος τους «μονομάχους» της όποιας γέφυρας.

Από τα ερείπια του αρχοντικού Βαρωσιού, από ένα μισάνοιχτο σκονισμένο παράθυρο, ο ζωγράφος Πολ Γεωργίου στέλνει το μήνυμά του.
– Ίσως, όπως ήρθαν τα πράγματα, -όπως τα φέραμε- μόνο η φαντασία μας να μπορεί να ανοίξει και μόνο στο όνειρο την κατεχόμενη πόλη μας.

 

Οι απόψεις εκφράζουν τον συντάκτη τους και δεν αντιπροσωπεύουν κατ’ ανάγκην την άποψη του Καναλιού 6