Στη σύγχρονη εποχή της αυξημένης διακίνησης με διάφορα μέσα συγκοινωνίας, ως κινητήριος δύναμη και πηγή ενέργειας χρησιμοποιείται κυρίως το πετρέλαιο και τα διάφορα παράγωγα προϊόντα από αυτό.

Ορισμένες έρευνες υποστηρίζουν πως τα βιοκαύσιμα που παράγονται από σκουπίδια κι απορρίμματα μπορούν μέχρι το 2030 να αντικαταστήσουν το 16% των καυσίμων που χρησιμοποιούν τα κάθε είδους οχήματα στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ). Πρέπει, ωστόσο, να έχουμε υπόψη μας ότι κατά την καύση τους, τα βιοκαύσιμα εκπέμπουν περίπου ίσες ποσότητες CO2 με τα αντίστοιχα πετρελαϊκής προέλευσης.

Επειδή όμως είναι οργανικής προέλευσης ο άνθρακας τον οποίο περιέχουν, έχει δεσμευτεί κατά τη σύνθεση της οργανικής ύλης από την ατμόσφαιρα στην οποία επανέρχεται μετά την καύση κι έτσι το ισοζύγιο εκπομπών σε όλο τον κύκλο ζωής του βιοκαυσίμου είναι θεωρητικά μηδενικό. Στην πράξη, όμως, επειδή κατά την παραγωγή και διακίνηση της πρώτης ύλης αλλά και των ίδιων των βιοκαυσίμων, υπεισέρχονται και άλλες δραστηριότητες κατά τις οποίες παράγονται εκπομπές CO2, το τελικό όφελος από τα καύσιμα αυτά μπορεί να είναι από πολύ μεγάλο έως μηδαμινό.

Έτσι, για να αποφανθεί κανείς ασφαλώς για τα περιβαλλοντικά οφέλη κάποιου βιοκαυσίμου, πρέπει να πραγματοποιήσει εξειδικευμένη ανάλυση του κύκλου ζωής του. Επιπλέον, για να φτιαχτούν ορισμένα βιοκαύσιμα, απαιτούνται να χρησιμοποιηθούν τεράστιες καλλιεργήσιμες εκτάσεις που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για την καλλιέργεια φρούτων και λαχανικών. Έτσι, με το να υπάρχει μικρότερη παραγωγή φρούτων και λαχανικών, αυτό σημαίνει αυτόματα ότι οι τιμές των τροφίμων θα αυξηθούν δραματικά.

 

Έρευνα-Παρουσίαση:

Δρ Ανδρέας Χατζηχαμπής & Δρ Δήμητρα Παρασκευά-Χατζηχαμπή, Βιολόγοι – Περιβαλλοντολόγοι,

Κυπριακό Κέντρο Περιβαλλοντικής Έρευνας και Εκπαίδευσης (www.kykpee.org)

Ιεράς Μητρόπολης Λεμεσού