Το Υπουργικό Συμβούλιο, στην πρωινή του συνεδρία, μεταξύ άλλων ενέκρινε και την πρόταση για τον κυρωτικό νόμο για τη διακρατική συμφωνία του αγωγού EastMed.
Η συμφωνία υπεγράφη στις 2 Ιανουαρίου στην Αθήνα, μεταξύ της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ, ενώ υπάρχουν και συγκεκριμένες πρόνοιες μέσα στη συμφωνία που επιτρέπουν και στην Ιταλία να υπογράψει, όποτε η ίδια είναι έτοιμη.
Σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους, ο Υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Λακκοτρύπης, ανέφερε ότι η διακρατική αυτή συμφωνία είναι ένα απαραίτητο εργαλείο και καθορίζει ουσιαστικά διάφορα θέματα μεταξύ των χωρών, όπως είναι οι θαλάσσιες δικαιοδοσίες, θέματα περιβάλλοντος και ασφάλειας, αλλά και την εγκαθίδρυση μιας κοινής ομάδας εργασίας μεταξύ των χωρών, για παρακολούθηση και διεκπεραίωση των εργασιών που χρειάζονται για το έργο.
Η διακρατική συμφωνία, σύμφωνα με τον Υπουργό, θα οδηγηθεί στη Βουλή για ψήφιση.
Επιχειρησιακά, η Κοινοπραξία προχωρεί με τις απαραίτητες τεχνικές μελέτες για τον αγωγό, οι οποίες χρηματοδοτούνται και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με περίπου 35 εκ. ευρώ.
Όπως εξήγησε ο κύριος Λακκοτρύπης, είναι στο στάδιο κατακύρωσης τέσσερις μελέτες.
Η πρώτη αφορά τις θαλάσσιες επισκοπήσεις και οι υπόλοιπες τρεις αφορούν τις λεπτομερείς τεχνικές μελέτες (Front-End Engineering Design), τόσο για τις χερσαίες εγκαταστάσεις, όπως είναι οι αγωγοί αλλά και οι σταθμοί μετατροπής, αλλά και η τεχνική μελέτη FEED για τον υποθαλάσσιο αγωγό, αυτόν καθ’ αυτόν.
Αυτές είναι μελέτες που στοιχίζουν δεκάδες εκατομμύρια, κάτι που δείχνει και την πεποίθηση της κοινοπραξίας ότι αυτό το έργο έχει τις πιθανότητες να υλοποιηθεί, επεσήμανε ο Υπουργός Εμπορίου.
Σε ερώτηση αν λόγω της πανδημίας επηρεάζονται οι προοπτικές της συνεργασίας των εμπλεκόμενων χωρών, είπε ότι «όπως καθορίζονται τα υπόλοιπα έργα τα οποία είναι υπό μελέτη αυτή τη στιγμή, έτσι και αυτό.
Ας μην ξεχνάμε, πρόσθεσε, ότι όταν μια εταιρεία ή μια κοινοπραξία κάνει προγραμματισμό για ένα τόσο μεγαλεπήβολο έργο, δεν κάνει τον προγραμματισμό της με βάση τα σημερινά δεδομένα, αλλά βεβαίως με αυτά που ενδεχομένως να ισχύσουν σε τρία, τέσσερα ή πέντε χρόνια από τώρα.
Έτσι και στην περίπτωση του αγωγού EastMed, εξήγησε ο Υπουργός, γίνονται αυτή τη στιγμή οι απαραίτητες μελέτες και πολύ σύντομα η κοινοπραξία θα προχωρήσει στην προσπάθειά της να εξεύρει αγοραστές για το φυσικό αέριο της Ανατολικής Μεσογείου.
Ερωτηθείς αν έχει αλλάξει η πρόθεση της Ιταλίας για να υπογράψει, ο κύριος Λακκοτρύπης είπε ότι «δεν υπήρξε κάποια πιο πρόσφατη ενημέρωση και εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι στο αμέσως επόμενο διάστημα, το θέμα θα ανοίξει ξανά».
Νίτσα Παύλου