Θετικά θα λειτουργήσει το σύστημα φωτοεπισήμανσης

Από την 1η  Ιανουαρίου 2021 μέχρι σήμερα σημειώθηκαν 43 θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις με 44 νεκρούς, εκ των οποίων οι 14 μοτοσικλετιστές και οι έξι πεζοί, δήλωσε ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Εργων, Γιάννης Καρούσος μετά τη σύσκεψη του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, υπό την προεδρία του με τη συμμετοχή και της Υπουργού Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξης, Στέφης Δράκου.
 
Εξάλλου, θετικός ως προς την καλλιέργεια οδικής συνείδησης κρίνεται ο αντίκτυπος της πιλοτικής λειτουργίας του συστήματος φωτοεπισήμανσης στους κυπριακούς δρόμους με τις καταγγελίες που καταγράφηκαν στις σταθερές κάμερες, τις πρώτες μέρες, να αγγίζουν τις 800, ενώ, μετά την πάροδο μερικών ημερών μειώθηκαν στις 423, μια μείωση δηλαδή, όπως είπε, που αγγίζει το 47%.
 
Πρόσθεσε ότι στα σημεία όπου έχουν τοποθετηθεί σταθερές κάμερες, παραβιάσεις όπως συνδυασμός ταχύτητας και κίνησης με κόκκινο φανάρι, «έχουν μειωθεί από 4,2 κατά μέσο ορό ημερησίως στο 0,9».
 
Ο κ. Καρούσος είπε ότι η πιλοτική εφαρμογή από τις 25 Οκτωβρίου 2021 του συστήματος φωτοεπισήμανσης «επιβεβαιώνει την εκτίμησή μας ότι αυτό μπορεί να σώσει ανθρώπινες ζωές που χάνονται στο οδικό δίκτυο».
 
Εξήγησε ότι «η διάρκεια της πιλοτικής φάσης είναι τρεις μήνες και σε αυτή χρησιμοποιούνται οκτώ κάμερες, τέσσερις κινητές και τέσσερις σε σταθερά σημεία ενώ το σύστημα σε πλήρη ανάπτυξη θα περιλαμβάνει 90 σταθερές κάμερες σε 30 τοποθεσίες παγκύπρια, καθώς και 20 κινητές κάμερες».
 
 Σε σχέση δε με τις οδικές συγκρούσεις που εμπλέκονται μοτοσικλετιστές, ο Υπουργός Μεταφορών αναφέρθηκε σε αριθμό δράσεων που δρομολογούνται για μείωσή τους, λαμβάνοντας υπόψη ότι, σύμφωνα με την έκθεση του προγράμματος Road Safety PIN, για την περίοδο 2018-2020, η Κύπρος κατέγραψε σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το ψηλότερο ποσοστό νεκρών νεαρών μοτοσικλετιστών  που δεν έφεραν κράνος, το οποίο ανήλθε στο 50%».
 
Σημείωσε ότι «ανησυχία προκαλούν και τα στατιστικά για την τριετία 2017-2019, στα οποία προκύπτει ότι από το σύνολο των θανάτων σε οδικές συγκρούσεις, ποσοστό 59% ήταν οδηγοί και επιβάτες μοτοσικλέτας.
 
«Αυτός είναι και ο λόγος που αναλάβαμε πρωτοβουλία, στο πλαίσιο της οποίας συναντήθηκα προσωπικά σχεδόν με όλα τα οργανωμένα σύνολα μοτοσικλετιστών, και άκουσα προσεκτικά τις εισηγήσεις τους, σημαντικό αριθμό εκ των οποίων προωθήσαμε, αναγνωρίζοντας πως οι μοτοσικλετιστές ξέρουν καλύτερα από όλους ποια μέτρα θα πρέπει να παρθούν για βελτίωση της οδικής τους ασφάλειας και θα ήθελα να τους ευχαριστήσω για αυτό», είπε ο Υπουργός Μεταφορών.
 
Πρόσθεσε ότι «σε αυτό το πλαίσιο, έχουν ετοιμαστεί και προωθούνται συγκεκριμένες δράσεις και τροποποιήσεις σε νομοθεσίες».
 
Συγκεκριμένα περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, «τροποποιήσεις στον Περί Αδειας Οδήγησης Νόμο 2021 που αφορούν στη λήξη της μαθητικής άδειας οδήγησης μετά την πάροδο δύο ετών από την έκδοσή της, με στόχο να περιοριστεί το φαινόμενο οδήγησης μεγάλου κυβισμού μοτοσικλέτας χωρίς την κατοχή κανονικής άδειας».
 
Ο κ. Καρούσος είπε ότι «ο κάτοχος μαθητικής άδειας μοτοσικλέτας θα δύναται να χρησιμοποιεί το οδικό δίκτυο μόνο με τη συνοδεία εκπαιδευτή ενώ οι οδηγοί μοτοσικλέτας, για επαγγελματικούς σκοπούς, θα πρέπει απαραίτητα να χρησιμοποιούν συγκεκριμένο προστατευτικό εξοπλισμό».
 
Στις δράσεις που δρομολογούνται συγκαταλέγεται και η ποινικοποίηση της οδήγησης κατά τη διάρκεια της εργασίας εάν ο οδηγός δεν κατέχει άδεια οδήγησης της κατηγορίας του οχήματος με το οποίο εργάζεται/οδηγεί καθώς και μια νομοθεσία για τους Εκπαιδευτές και τις Σχολές Οδηγών.
 
Όπως εξήγησε ο Υπουργός μεταφορών, η νέα νομοθεσία περιλαμβάνει εκσυγχρονιστικές ρυθμίσεις και καινοτόμες αλλαγές, όπως, μεταλυκειακή φοίτηση σε αναγνωρισμένες σχολές για εκπαιδευτές οδηγών, αναβάθμιση μέσων που πρέπει να διαθέτουν οι Σχολές Οδηγών με την εισαγωγή σύγχρονων συστημάτων μάθησης, δια βίου εκπαίδευση των εκπαιδευτών οδηγών και συνεχή αξιολόγηση.
 
Επιπρόσθετα, προωθείται προς εφαρμογή σχέδιο επιχορήγησης για προστατευτικό εξοπλισμό για μοτοσικλετιστές για την περίοδο 2022-2024, με κονδύλι ύψους 1 εκ. και 50 χιλιάδων ευρώ, ήτοι 350,000 ευρώ ανά έτος. Στόχος είναι να επιχορηγηθούν όλα τα είδη προστατευτικού εξοπλισμού, με προτεραιότητα να δίνεται στην επιχορήγηση αφοράς προστατευτικού εξοπλισμού τύπου γιλέκο-αερόσακος. Το σχέδιο θα τεθεί σε ισχύ το 1ο εξάμηνο του 2022.
 
Στις δηλώσεις του ο Υπουργός Μεταφορών τόνισε ότι εντός του 2022 «θα εντατικοποιηθούν οι δράσεις που αφορούν και άλλες ευάλωτες ομάδες του οδικού δικτύου όπως οι ποδηλάτες και οι πεζοί» και σε αυτό το πλαίσιο «ήδη αξιολογούνται τα δεδομένα που συλλέγονται και σε συνεννόηση με άλλες υπηρεσίες τροχοδρομούνται σημαντικές αλλαγές».
 
Πρόσθεσε ότι θα αναλάβει πρωτοβουλία για συναντήσεις με τον Υπουργό Παιδείας και τον Υπουργό Άμυνας, στην παρουσία και άλλων συναρμόδιων υπηρεσιών για ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών εργαλείων για τα θέματα της οδικής ασφάλειας.
 
Ενόψει των εορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, ο κ. Καρούσος, απευθύνθηκε σε όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου, μεταφέροντας την ευχή, «αυτές οι γιορτές να είναι μέρες χαράς σε κάθε σπίτι της Κύπρου».
 
Σημείωσε ότι «δεν έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε άλλους συνανθρώπους μας στον δρόμο για αυτό φέτος, ας φτάσουμε όλοι στον προορισμό μας και στα αγαπημένα μας πρόσωπα με ασφάλεια».
 
Από πλευράς της, η Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης, δήλωσε ότι στόχος όλων των συμμετεχόντων στη σύσκεψη,  είναι η καλλιέργεια οδικής συνείδησης και κουλτούρας που χρειάζεται προκειμένου να είναι αποτελεσματική η αντιμετώπιση των ατυχημάτων.
 
Πρόσθεσε ότι το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας στη συνεδρία του εξέτασε θέματα όπως η φωτοεπισήμανση, η οποία θα ξεκινήσει επίσημα τη λειτουργία της από την 1η του νέου χρόνου και ο επιτυχημένος θεσμός των Πρεσβευτών, Οδικής Ασφάλειας, ο οποίος θα συνεχίσει.
 
Για το 2022, Πρέσβεις Οδικής Ασφάλειας, ορίστηκαν οι κ.κ. Αλέξης Δημητρίου και Μιχάλης Σοφοκλέους.
 
Στη σύσκεψη συζητήθηκαν και δράσεις που θα πρέπει να γίνουν στοχευμένες στα αίτια των δυστυχημάτων καθώς και οι απαραίτητες τροποποιήσεις που πρέπει να γίνουν στις νομοθεσίες, προκειμένου εκεί που εντοπίστηκαν κενά να αντιμετωπιστούν, είπε η Υπουργός Δικαιοσύνης.
 
Όπως αναφέρει το Υπουργείο Μεταφορών, οι συμμετέχοντες, είχαν επίσης την ευκαιρία να προβούν σε απολογισμό των δράσεων για το 2021, στο πλαίσιο του Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας 2021-2030. Έμφαση δόθηκε στις δράσεις των Πρεσβειρών Οδικής Ασφάλειας, που είχαν ως στόχο την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση των πολιτών για το μείζον θέμα της οδικής ασφάλειας.
 
Τέλος, οι Υπουργοί Μεταφορών και Δικαιοσύνης μετέφεραν τις θερμές τους ευχαριστίες στις Ραφαέλα Μιλτιάδους και Μαρίνα Κυριάκου που υπηρέτησαν επάξια τον θεσμό των Πρέσβεων Οδικής Ασφάλειας και συνέβαλαν θετικά στη διαφώτιση των πολιτών.

Πλην των δύο Υπουργών στη σύσκεψη συμμετείχαν στελέχη της Αστυνομίας, του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας και άλλων αρμόδιων Υπηρεσιών.