Τέσσερις παραγωγές συνθέτουν το φετινό πρόγραμμα του «Διεθνούς Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος» που συνδιοργανώνουν το Υφυπουργείο Πολιτισμού, το Κυπριακό Κέντρο Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου και το Υφυπουργείο Τουρισμού.
Η 27η διοργάνωση του «Διεθνούς Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος» θα πραγματοποιηθεί από τις 19 Ιουλίου έως τις 10 Αυγούστου 2024 στο Αρχαίο Ωδείο Πάφου, στο Αμφιθέατρο Μακάριος Γ’ (Σχολής Τυφλών) και στο Αρχαίο Θέατρο Κουρίου, φιλοξενώντας παραγωγές σύγχρονης αισθητικής και καλλιτεχνικής προσέγγισης στο αρχαίο ελληνικό δράμα.
ΟΙ ΠΑΡΑΓΩΓΕΣ ΤΗΣ ΦΕΤΙΝΗΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗΣ
Το Θέατρο Tony Bulandra της Ρουμανίας παρουσιάζει την ευριπίδεια τραγωδία, "Ορέστης", σε σκηνοθεσία Γιάννη Παρασκευόπουλου, σε μια παραγωγή με βασικό πυρήνα το στοιχείο του μετέωρου όπου οι ήρωες διαρκώς βρίσκονται μεταξύ δύο συνθηκών, δύο καταστάσεων, δύο αποφάσεων. Η ρουμανική παραγωγή, η οποία αποτελεί την εναρκτήρια της φετινής διοργάνωσης, θα παρουσιαστεί στο Αρχαίο Ωδείο Πάφου στις 19 Ιουλίου και στο Αμφιθέατρο Μακάριος Γ’ (Σχολής Τυφλών) στις 21 Ιουλίου.
Μετά τον φόνο της μητέρας του, Κλυταιμνήστρας, κυνηγημένος από τις Ερινύες και καταδικασμένος σε θάνατο από την πόλη, ο Ορέστης μαραζώνει, άρρωστο αγρίμι σ’ ένα στρώμα έχοντας στο πλάι του την Ηλέκτρα. Στο Άργος καταφθάνουν από την Τροία ο Μενέλαος και η Ελένη. Τα δύο αδέλφια προσδοκούν από τον Μενέλαο να παρέμβει, αλλά ούτε αυτός ούτε ο παππούς τους, Τυνδάρεως, σκοπεύουν να τους βοηθήσουν. Ο Ορέστης στρέφεται τότε στον Πυλάδη που αποδεικνύει την ισχυρή φιλία του, αποφασίζοντας να τον στηρίξει με κίνδυνο τη ζωή του. Οι δύο νέοι άντρες, με τη συνδρομή της Ηλέκτρας, βάζουν σε εφαρμογή ένα σχέδιο εκδίκησης με θύματα την Ελένη και την κόρη της Ερμιόνη, που φαίνεται να τους οδηγεί όλο και βαθύτερα σε έναν φαύλο κύκλο βίας και αίματος. Παγιδευμένοι μέσα στις πράξεις τους, προσπαθούν απεγνωσμένα να διασωθούν. Την τελική λύση έρχεται να δώσει η παρέμβαση του από μηχανής θεού, Απόλλωνα.
O Ευριπίδης πραγματεύεται τον μύθο που είχε δραματοποιήσει προηγουμένως ο Αισχύλος στις Ευμενίδες του, φέρνοντας τον μύθο πιο κοντά στα ανθρώπινα μέτρα και θέτοντας ερωτήματα για τις σχέσεις των γενεών, των φύλων, της κοινωνικής συνοχής και της επιβίωσης των νέων σ' έναν κόσμο που χαρακτηρίζεται από ανασφάλεια και αβεβαιότητα.
Με αγγλικούς και ελληνικούς υπέρτιτλους
Συντελεστές:
Μετάφραση: Claudiu Sfirschi–Lăudat
Σκηνοθεσία: Γιάννης Παρασκευόπουλος
Σκηνικά: Horațiu Mihaiu
Κοστούμια: Valentin Codoiu
Χορογραφία: Johanna Bodor
Μουσική σύνθεση: Μάνος Μυλωνάκης
Σχεδιασμός φωτισμών: Adrian Dragomir
Βοηθός σκηνοθέτη: Mircea Silaghi
Τεχνική Διεύθυνση: Iulian Scarlat
Διανομή:
Oana Marcu (Ηλέκτρα), Mario Monțescu (Ορέστης), Andrei Mărcuță (Πυλάδης), Cristian Olaru (Μενέλαος), Iulia Verdeș (Ελένη), Iulia Alexandra Dinu (Ερμιόνη), Constantin Florescu (Τυνδάρεως), Camelia Varga (Αγγελιοφόρος), Radu Câmpean (Φρύγας), Florin Georgescu Jr. (Απόλλωνας)
Χορός: Antonia Ionescu, Ana Maria Carablais
Ακολουθεί η παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ), "Πλούτος" του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα. Η παραγωγή του ΚΘΒΕ, η οποία παρουσιάζει με έναν ευφάνταστο τρόπο τη σάτιρα του κωμικού ποιητή πάνω στο ανθρώπινο όνειρο για πλούτη, θα παρουσιαστεί στο Αρχαίο Θέατρο Κουρίου, για δύο παραστάσεις, στις 26 και 27 Ιουλίου.
Ήρωας του έργου είναι ο χρεοκοπημένος κτηματίας Χρεμύλος που απορεί γιατί, παρότι τίμιος και ευσεβής πολίτης, κατέληξε να χάσει όλα του τα αγαθά. Ο Χρεμύλος με τον δούλο του Καρίωνα περιθάλπουν τον Πλούτο, που τυφλωμένος από τον Δία, δεν μπορεί να διακρίνει τους δίκαιους από τους άδικους, τους έντιμους από τους αχρείους. Χάρη στη φιλοξενία του Χρεμύλου, ο Πλούτος ξαναβρίσκει το φως του και αποκαθίσταται το δίκαιο ή ό,τι ο Αριστοφάνης, κλείνοντάς μας το μάτι, θα θεωρούσε δίκαιο στην ιδανική πολιτεία: κάθε πολίτης να ανταμείβεται όπως του πρέπει.
Σχεδόν 2.500 χρόνια μετά, ο αριστοφανικός προβληματισμός για την κατανομή του πλούτου παραμένει επίκαιρος με σαφείς αναγωγές του στο σήμερα. Ο Γιάννης Κακλέας, που εκτός από τη σκηνοθεσία υπογράφει και τη μετάφραση στη νέα παράσταση του ΚΘΒΕ, σημειώνει: «Ο ποιητής μας, με τον δικό του μοναδικά σατιρικό τρόπο, μας δείχνει έναν δρόμο διαχείρισης των υλικών αγαθών, πάντα όμως με γνώμονα το συμφέρον της Πόλης. Μιας Πόλης με δίκαιους, έντιμους και ενάρετους πολίτες. Ουτοπική σκέψη; Ίσως. Αλλά ο Αριστοφάνης διατηρεί το δικαίωμα να ονειρεύεται!».
Με αγγλικούς και ελληνικούς υπέρτιτλους
Συντελεστές:
Μετάφραση-απόδοση κειμένου/Σκηνοθεσία: Γιάννης Κακλέας
Σκηνικά: Μανόλης Παντελιδάκης
Κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Βάιος Πράπας
Πρωτότυποι στίχοι: Τελευταίος Καλεσμένος
Χορογραφία: Στεφανία Σωτηροπούλου
Σχεδιασμός φωτισμών: Στέλλα Κάλτσου
Βοηθός σκηνοθέτη: Άρης Κακλέας
Συνεργάτις Σκηνογράφος-ενδυματολόγος: Δανάη Πανά
Βοηθοί ενδυματολόγου: Μανώλης Ψωματάκης, Δέσποινα Παπαδημητρίου
Βοηθός φωτίστριας: Ιφιγένεια Γιαννιού
Οργάνωση παραγωγής: Αθανασία Ανδρώνη
Διαμονή:
Μάνος Βακούσης (Χρεμύλος), Αλέξανδρος Ζουριδάκης (Πλούτος), Γιάννης Σύριος (Καρίων), Πολυξένη Σπυροπούλου, Χρυσή Μπαχτσεβάνη, Άννα Ευθυμίου, Κλειώ Δανάη Οθωναίου (Πενία), Δημήτρης Διακοσάββας (Κλεώνυμος), Φαίη Κοκκινοπούλου (Αρχιδάμια), Γιάννης Τσεμπερλίδης (Αρτεμίδωρος), Δημήτρης Μορφακίδης (Ελπίνωρ), Αλεξάνδρα Παλαιολόγου (Ελπινίκη), Φωτεινή Τιμοθέου (Λευκοθέα), Γιάννης Χαρίσης (Θρασύμαχος), Θάνος Φερετζέλης (Καλλισθένης), Μαίρη Ανδρέου (Αερόπη), Ελένη Μισχοπούλου (Λυσιμάχη)
Παρέα του Καρίωνα: Αναστασία Κελέση, Φαμπρίτσιο Μούτσο, Χριστίνα Μπακαστάθη, Στεφανία Σωτηροπούλου, Γιάννης Τομάζος, Χρήστος Τσάβος
Χορευτές/χορεύτριες: Αναστασία Κελέση, Στεφανία Σωτηροπούλου, Μάριος Χατζηαντώνης, Νικόλας Χατζηβασιλειάδης
Μουσικοί επί σκηνής: Βάιος Πράπας, Τελευταίος Καλεσμένος
Στην Παράβαση του έργου εμφανίζεται η καθηγήτρια Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Μαρία Ευθυμίου.
Ο διεθνώς καταξιωμένος Έλληνας σκηνοθέτης και δάσκαλος, Θεόδωρος Τερζόπουλος, συνεργάζεται για πρώτη φορά με το Εθνικό Θέατρο Ελλάδας και σκηνοθετεί την "Ορέστεια" του Αισχύλου, τη μοναδική σωζόμενη τριλογία αρχαίου δράματος, σε μία ενιαία παράσταση και με ένα επιτελείο 32 ηθοποιών επί σκηνής. Μέσω της περίφημης Μεθόδου του, ο σπουδαίος δεξιοτέχνης του θεάτρου καταθέτει άλλη μια σκηνοθετική πρόταση με στόχο «τη μελέτη του βάθους του μύθου της Ορέστειας και την αναζήτηση του απρόβλεπτου, του ασυνήθιστου, του παράδοξου».
Σύμφωνα με τον ίδιο, η αισθητική της παράστασης προκύπτει από τη δυναμική σχέση του σώματος με τον μύθο, τον χρόνο και τη μνήμη». Η παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου Ελλάδας, Ορέστεια, θα παρουσιαστεί για δύο παραστάσεις στο Αρχαίο Θέατρο Κουρίου στις 02 και 03 Αυγούστου.
Ο Αισχύλος αντλεί το υλικό του από τον μύθο των Ατρειδών και τη φοβερή κατάρα του γένους τους. Κεντρικός άξονας της τριλογίας είναι το τραγικό βραχυκύκλωμα του Ορέστη που διαχέεται σε όλα τα πρόσωπα του δράματος και στον Χορό μέσα από διαδοχικά στάδια: από την αποσταθεροποίηση στο αδιέξοδο, στην τρέλα.
Tο 458 π.Χ., σε μια εποχή βίαιων κοινωνικών και πολιτικών ανατροπών, o Αισχύλος παρουσιάζει στα Εν Άστει Διονύσια την Ορέστεια, τη μοναδική σωζόμενη τριλογία αρχαίου δράματος και το τελευταίο σωζόμενο έργο του, που συνέταξε δύο μόλις χρόνια πριν από τον θάνατό του, αντανακλώντας πολλές από τις ραγδαίες μεταβολές της εποχής του.
Έπειτα από δέκα χρόνια πολέμου, το Παλάτι των Μυκηνών ετοιμάζεται να υποδεχτεί τον βασιλιά του, τον Αγαμέμνονα, ως θριαμβευτή στρατηγό όλων των Ελλήνων. Η άφιξή του όμως από την Τροία σημαίνει και τον θάνατό του από το χέρι της γυναίκας του Κλυταιμνήστρας με την υποστήριξη του Αιγίσθου.
Στις Χοηφόρους, η επιστροφή του Ορέστη θα φέρει την πολυπόθητη για την Ηλέκτρα εκδίκηση. Ο Χορός χαίρεται για τη λύτρωση του βασιλικού οίκου και ο Ορέστης ετοιμάζεται να καταφύγει ικέτης στους Δελφούς για να ζητήσει την προστασία του Απόλλωνα ενώ οι Ερινύες έρχονται να τον κυνηγήσουν.
Οι Ευμενίδες βασίζονται στη δημιουργική εξιστόρηση κάποιων αττικών λατρευτικών μύθων για την καταφυγή του Ορέστη στην Αθήνα και για τη δίκη του από τους θεούς του Ολύμπου. Η αισχύλεια πλοκή εμπλουτίζεται από την ίδρυση του Αρείου Πάγου με πρωτοβουλία της Αθηνάς και τη σύνδεση αυτού του δικαστηρίου με τη λύση της κατάρας. Η ισορροπία και η συμφιλίωση έρχονται να κλείσουν τον κύκλο του αίματος και της εκδίκησης.
Συντελεστές:
Μετάφραση: Ελένη Βαροπούλου
Δραματουργική επεξεργασία/ Σκηνοθεσία/ Σκηνικά/ Κοστούμια/ Σχεδιασμός φωτισμών: Θεόδωρος Τερζόπουλος
Συνεργάτης Σκηνοθέτης: Σάββας Στρούμπος
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Παναγιώτης Βελιανίτης
Δραματολόγος παράστασης: Ειρήνη Μουντράκη
Σύμβουλος δραματολόγος: Μαρία Σικιτάνο
Βοηθός σκηνοθέτη: Θεοδώρα Πατητή
Συνεργάτης σκηνογράφου: Σωκράτης Παπαδόπουλος
Συνεργάτιδα ενδυματολόγου: Παναγιώτα Κοκκορού
Συνεργάτης φωτιστή: Κωνσταντίνος Μπεθάνης
Καλλιτεχνική συνεργάτιδα: Μαρία Βογιατζή
Διανομή:
Κασσάνδρα: Έβελυν Ασουάντ
Φύλακας/Προπομπός: Τάσος Δήμας
Πυλάδης: Κωνσταντίνος Ζωγράφος
Τροφός: Έλλη Ιγγλίζ
Ορέστης: Κώστας Κοντογεωργόπουλος
Αίγισθος: Δαυίδ Μαλτέζε
Προφήτις: Άννα Μαρκά Μπονισέλ
Απόλλων: Νίκος Ντάσης
Κήρυκας: Ντίνος Παπαγεωργίου
Αθηνά: Αγλαΐα Παππά
Αγαμέμνων: Σάββας Στρούμπος
Οικέτης: Αλέξανδρος Τούντας
Ηλέκτρα: Νιόβη Χαραλάμπους
Κλυταιμνήστρα/ Το Είδωλον της Κλυταιμνήστρας: Σοφία Χιλλ
Xορός: Μπάμπης Αλεφάντης, Ναταλία Γεωργοσοπούλου, Κατερίνα Δημάτη, Κωνσταντίνος Ζωγράφος, Πύρρος Θεοφανόπουλος, Έλλη Ιγγλίζ, Βασιλίνα Κατερίνη, Θάνος Μαγκλάρας, Ελπινίκη Μαραπίδη, Άννα Μαρκά Μπονισέλ, Λυγερή Μητροπούλου, Ρόζυ Μονάκη, Ασπασία Μπατατόλη, Νίκος Ντάσης, Βαγγέλης Παπαγιαννόπουλος, Σταύρος Παπαδόπουλος, Μυρτώ Ροζάκη, Γιάννης Σανιδάς, Αλέξανδρος Τούντας, Κατερίνα Χιλλ, Μιχάλης Ψαλίδας
Το φετινό Φεστιβάλ φιλοξενεί, για πρώτη φορά, και τη δεύτερη επίσης καλοκαιρινή παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου Ελλάδας, "Βάκχες" του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Θάνου Παπακωνσταντίνου. Με μια διανομή σημαντικών πρωταγωνιστών και συντελεστών, έναν θίασο 20 ηθοποιών και τριών μουσικών επί σκηνής, ο σκηνοθέτης διεισδύει στο μυστικιστικό και εκστατικό σύμπαν του έργου του Ευριπίδη και παρουσιάζει μια ακόμα ενδιαφέρουσα προσέγγιση στην ευριπίδεια αυτή τραγωδία. Η παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου Ελλάδας, Βάκχες, θα παρουσιαστεί για δύο παραστάσεις στο Αρχαίο Θέατρο Κουρίου στις 09 και 10 Αυγούστου.
Όταν ο θεός Διόνυσος φτάνει στη Θήβα, ο βασιλιάς Πενθέας αρνείται να δει τον πρώτο του εξάδελφο ως Θεό και διά της εξουσίας του καθιστά παράνομη τη διάδοση της νέας θρησκείας. Η άρνησή του εγείρει τη μήνι του θεού ο οποίος, σε μια τραγική αντιστροφή διώκτη και διωκόμενου, οδηγεί τον Πενθέα στον αφανισμό από την ίδια του τη μητέρα.
Η ευριπίδεια αυτή τραγωδία χαρακτηρίζεται από αυστηρή συνοχή στη μορφή αλλά και από τεράστια εσωτερική δύναμη, και ταυτόχρονα φανερώνει το ενδιαφέρον του ποιητή για τον μυστικισμό και την έκσταση. Βασικά δραματικά θέματά της είναι οι δυνατότητες της ψυχής, η ανθρώπινη αρετή, η αυτοσυνείδηση, η σύνεση και η πλάνη, το λογικό και το άλογο στοιχείο, που εμφανίζονται μέσα από την αντίθεση ανάμεσα στον άνθρωπο και τον θεό, την ίδια αντίθεση από την οποία προκύπτει η τραγική σύγκρουση του δράματος.
«Ο Ευριπίδης γράφει τις Βάκχες στο τέλος του 5ου π.Χ. αι. και της ζωής του. Εκεί ξαναφέρνει στη σκηνή τον θεό Διόνυσο, τον ιδρυτή του είδους. Ο θεός του θεάτρου, της ετερότητας, του διαμελισμού και της συγχώνευσης, της ευδαιμονίας και της καταστροφής, στήνει ένα παιχνίδι που ο Ευριπίδης θέλησε να τελειώσει με ένα διαμελισμένο σώμα που δεν θα μαζέψει κανείς».
Με αγγλικούς και ελληνικούς υπέρτιτλους
Συντελεστές:
Μετάφραση: Γιώργος Χειμωνάς
Σκηνοθεσία: Θάνος Παπακωνσταντίνου
Δραματουργική επεξεργασία: Ιωάννα Ρεμεδιάκη
Σκηνικά/Κοστούμια: Νίκη Ψυχογιού
Πρωτότυπη μουσική: Δημήτρης Σκύλλας
Χορογραφία: Νάντη Γώγουλου
Σχεδιασμός φωτισμών: Χριστίνα Θανάσουλα
Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου,Δημήτρης Σκύλλας
Δραματολόγος παράστασης: Ερι Κύργια
Βοηθός σκηνοθέτη: Φάνης Σακελλαρίου
Βοηθός σκηνογράφου: Γιάννης Σέτζας
B΄ Βοηθός σκηνογράφου: Ζωή Κελέση
Βοηθός ενδυματολόγου: Πηνελόπη Χάνσεν
Διανομή:
Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης (Διόνυσος), Μαριάννα Δημητρίου (Τειρεσίας), Αλεξία Καλτσίκη (Αγαύη), Θέμης Πάνου (Κάδμος), Αργύρης Πανταζάρας (Πενθέας), Γιάννης Κόραβος, Διονύσης Πιφέας, Φώτης Στρατηγός (Αγγελιαφόροι)
Xορός: Μαργαρίτα Αλεξιάδη, Στελλίνα Βογιατζή, Χρυσιάννα Καραμέρη, Ελένη Κουτσιούμπα, Μαρία Κωνσταντά, Κλεοπάτρα Μάρκου, Ελένη Μολέσκη, Ειρήνη Μπούνταλη, Τζωρτζίνα Παλαιοθόδωρου, Ιοκάστη-Αγαύη Παπανικολάου, Θάλεια Σταματέλου, Δανάη Τίκου
Μουσικοί επί σκηνής: Θοδωρής Βαζάκας, Μαρία Δελή, Αλέξανδρος Ιωάννου, Γιάννης Καΐκης
Ώρα έναρξης παραστάσεων: 21:00 (Προσέλευση στο Αρχαίο Θέατρο Κουρίου πριν από τις 20:00)
Είσοδος: €12 κανονικό (€8 μειωμένο (μαθητές, φοιτητές, εθνοφρουροί, συνταξιούχοι, πολύτεκνοι, άνεργοι)
Εισιτήρια: www.soldoutticketbox.com
Για τη διευκόλυνση του κοινού από τη Λευκωσία, θα προσφερθεί μεταφορά με λεωφορεία στο Αρχαίο Θέατρο Κουρίου, για την παρακολούθηση των παραστάσεων "Πλούτος" του Αριστοφάνη (Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος), στις 26 και 27 Ιουλίου, "Ορέστεια" του Αισχύλου (Εθνικό Θέατρο Ελλάδας), στις 02 και 03 Αυγούστου και "Βάκχες" του Ευριπίδη (Εθνικό Θέατρο Ελλάδας), στις 09 και 10 Αυγούστου
Κόστος εισιτηρίου λεωφορείου: €3 (με επιστροφή)
Πληροφορίες: 7000 2414 │ www.greekdramafest.com
- Schedule
- Guests
- Attendance
- Forecast
- Σχόλια
Weather data is currently not available for this location
Weather Report
Today stec_replace_today_date
stec_replace_current_summary_text
stec_replace_current_temp °stec_replace_current_temp_units
Wind stec_replace_current_wind stec_replace_current_wind_units stec_replace_current_wind_direction
Humidity stec_replace_current_humidity %
Feels like stec_replace_current_feels_like °stec_replace_current_temp_units
Forecast
Date
Weather
Temp
Next 24 Hours
Powered by openweathermap.org