Τα επόμενα βήματα για την ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου – Κρήτης με το έργο Great Sea Interconnector εξετάζει η κυβέρνηση μετά από τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται.
Σχετική ενημέρωση για τις εξελίξεις ζήτησαν σήμερα και οι πολιτικοί αρχηγοί στο πλαίσιο της συνεδρίασης του Εθνικού Συμβουλίου που βρίσκεται σε εξέλιξη στο Προεδρικό Μέγαρο.
Πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας και φαίνεται να επιβεβαιώνονται από το περιβάλλον του Υπουργείου Ενέργειας κάνουν λόγο για προσχέδιο συμφωνίας με την Αθήνα, το οποίο προβλέπει την μείωση της κάλυψης του κόστους σε περίπτωση ναυαγίου του έργου από τους Κύπριους καταναλωτές από 63% της δαπάνης που είναι σήμερα, στο 50%. Το υπόλοιπο 50% θα καταβληθεί από τους καταναλωτές στην Ελλάδα.
Σε περίπτωση που το έργο δεν υλοποιηθεί δηλαδή η ανάληψη του περιβόητου γεωπολιτικού ρίσκου, θα γίνει εξ ημισείας.
Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης δήλωσε ψες ότι υπάρχει πρόοδος στις διαβουλεύσεις και ότι στις 19 του μηνός θα συναντηθεί στην Αθήνα με τον πρωθυπουργό της Ελλάδας Κυριάκο Μητσοτάκη και γι’ αυτό το θέμα.
Δεν υπάρχει άλλη επίσημη ενημέρωση από Κυπριακής πλευράς, πέραν των πληροφοριών που διαρρέουν κυβερνητικές πηγές ότι η Προεδρία βλέπει θετικά τις εξελίξεις.
Τις τελευταίες ώρες εντείνονται και οι προσπάθειες του ελληνικού οργανισμού ΑΔΜΗΕ να εξασφαλίσει την συμμετοχή της Κυπριακής Δημοκρατίας στο μετοχικό κεφάλαιο της θυγατρικής του εταιρείας, η οποία θα είναι η ιδιοκτήτρια και διαχειριστής του έργου.
Απότοκο της σύσκεψης της περασμένης Τρίτης, όπως δημοσίευσε σήμερα το Philenews είναι και πρόνοια για συμμετοχή της Κύπρου στο μετοχικό κεφάλαιο του Great Sea Interconnector.
O ΑΔΜΗΕ πιστεύει πως η συμμετοχή της Κύπρου, με αγορά μετοχών στην εταιρεία του καλωδίου, θα βοηθήσει να πειστεί η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (EIB) να εγκρίνει τη δανειοδότηση της διασύνδεσης με περίπου 500 εκατ. ευρώ, με επιτόκιο πολύ χαμηλότερο από εκείνο, που μπορεί να εξασφαλίσει ο ΑΔΜΗΕ από εμπορικές τράπεζες. Υπενθυμίζεται ότι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα παλαιότερα είχε απορρίψει ένα σχετικό αίτημα όταν διαχειριστής ήταν η EuroAsia.
Την ίδια ώρα που η Ευρωπαϊκή Τράπεζα μελετά το αίτημα, η Nexans η εταιρεία που κατασκευάζει το καλώδιο, πιέζει για να κλείσουν όλες οι εκκρεμότητες εντός Σεπτεμβρίου.
Σε περίπτωση που επισημοποιηθεί η συμμετοχή του κράτους στον GSI, εκτιμάται ότι αυτή θα είναι σε ποσοστό περίπου 30% σε πρώτη φάση με ένα ποσό 100 εκατ. Η απόκτηση μετοχών στον φορέα υλοποίησης ισοδυναμεί με συμμετοχή του κράτους στα όποια κέρδη του GSI, αλλά και σε μελλοντικούς οικονομικούς κινδύνους, που ίσως επιβάλουν μελλοντικά την αναλογική κάλυψη μέρους του τεράστιου δανείου ύψους 1.2 δις που θα αναληφθεί από τον φορέα υλοποίησης για τη χρηματοδότηση της διασύνδεσης. Αυτοί είναι οι βασικοί λόγοι των επιφυλάξεων που συνεχίζει να διατηρεί μέχρι σήμερα το Υπουργείο Οικονομικών.
Σε δημοσιεύματα γίνεται λόγος και για κάποιο ενδιαφέρον των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων για την ηλεκτρική διασύνδεση, που θα δούμε εάν θα επιβεβαιωθούν.