Η τεχνολογία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων εξελίσσεται με ταχύτατους ρυθμούς, αφού θεωρείται ως η πιο αποτελεσματική για χρήση στη μαζική παραγωγή μεταφορικών μέσων.
Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο αποτελεί μία καινοτόμο προσπάθεια προώθησης ενός μεταφορικού μέσου με μηδαμινές εκπομπές ρύπων. Συγκεκριμένα, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο κινείται μόνο με ηλεκτροκινητήρα. Οι ηλεκτρικοί κινητήρες ως πηγή ενέργειας χρησιμοποιούν μπαταρίες, οι οποίες χρειάζεται να φορτίζονται ανά χρονικά διαστήματα.
Η Νορβηγία κατέγραψε πρόσφατα παγκόσμιο ρεκόρ στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που ανήλθε στο 30% των συνολικών αγορών αυτοκινήτων.
Στην Κύπρο, η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων κατά το 2018 κατάφερε να φτάσει στο μόλις 0,77% επί των συνολικών πωλήσεων καινούριων μηχανοκίνητων οχημάτων και στο 0,27% του συνολικού αριθμού πωλήσεων μηχανοκίνητων οχημάτων (καινούρια και μεταχειρισμένα).
Ο στόχος ήταν μέχρι το 2020 να αυξηθούν σημαντικά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και να φτάσουν μέχρι και τις 40.000. Δυστυχώς είμαστε πολύ μακριά από αυτό τον στόχο. Τα αδειούχα ηλεκτροκίνητα για το 2018 ανέρχονταν συνολικά μόλις σε 203. Δηλαδή είμαστε μακριά από τον στόχο μας, ως Κύπρος, κατά 99,5%.
Κυριότερος παράγοντας που συμβάλλει στις μειωμένες πωλήσεις είναι η υψηλή τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά και η έλλειψη κινήτρων αγοράς ηλεκτρικού αυτοκινήτου και αντικινήτρων για αγορά και χρήση συμβατικών αυτοκινήτων. Μέχρι τώρα, το υψηλό κόστος αποτελεί έναν σημαντικό περιοριστικό παράγοντα αγοράς ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Αναμένουμε και τονίζουμε την ανάγκη για γενναία σχέδια κινήτρων για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην Κύπρο. Έχουμε το παράδειγμα της Νορβηγίας και άλλων χωρών.
Έρευνα-Παρουσίαση:
Δρ Ανδρέας Χατζηχαμπής & Δρ Δήμητρα Παρασκευά-Χατζηχαμπή, Βιολόγοι – Περιβαλλοντολόγοι, Κυπριακό Κέντρο Περιβαλλοντικής Έρευνας και Εκπαίδευσης (www.kykpee.org) Ιεράς Μητρόπολης Λεμεσού