Η Κύπρος μετρά από την 1η του χρόνου μέχρι σήμερα 20 θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις με 22 νεκρούς από τους οποίους οι έξι δεν έφεραν ζώνη ασφαλείας και όπως είπε ο Υπαρχηγός της Αστυνομίας, Δημήτρης Δημητρίου ο φετινός Ιούνιος, με 8 νεκρούς ήδη, χαρακτηρίζεται ως «μαύρος μήνας».
Από την πλευρά του ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Γιάννης Καρούσος ανακοίνωσε σειρά ενεργειών στις οποίες θα προχωρήσει για αντιμετώπιση του φαινομένου.
Μιλώντας μετά την ολοκλήρωση ευρείας σύσκεψης στο Υπουργείο Μεταφορών, ο κ. Δημητρίου, δήλωσε ότι με τα 20 θανατηφόρα τροχαία και τους 22 νεκρούς «προκύπτει μία αύξηση κατά 33% στα θανατηφόρα σε σύγκριση με την περσινή αντίστοιχη περίοδο και 37.5% στους νεκρούς».
«Μέσα σε 16 μέρες μετράμε 8 νεκρούς, ένα νεκρό κάθε δύο μέρες και ως εκ τούτου μαύρος χαρακτηρίζεται ο μήνας Ιούνιος», είπε ο Υπαρχηγός.
Εξέφρασε έντονη ανησυχία για το γεγονός ότι «από τους εννέα οδηγούς οχημάτων και επιβάτες αυτοκινήτων οι έξι που έχασαν τη ζωή τους δεν έφεραν ζώνη ασφαλείας ποσοστό που κυμαίνεται γύρω 66,3% με αποτέλεσμα να διερωτάται κανείς εάν εν έτη 2022 κάποιοι δεν φέρουν ζώνη ασφαλείας».
Ωστόσο, όπως είπε ο Υπαρχηγός της Αστυνομίας, το πιο τραγικό είναι ότι οι ηλικίες των νεκρών οι οποίοι δεν φορούσαν ζώνη ασφαλείας κυμαίνεται από τα 20 μέχρι τα 39 έτη.
Πρόσθεσε ότι «με βεβαιότητα σας λέω ότι έξι οδηγοί θα βρίσκονταν αναμεσά μας εάν έφεραν τη ζώνη ασφαλείας τους».
Καταλήγοντας ο Υπαρχηγός της Αστυνομίας είπε πως «είναι αδιανόητο να μην φέρουμε τη ζώνη ασφαλείας μας διότι είναι ο νόμος της Φυσικής πως σε μία οδική σύγκρουση το σώμα μας θα φύγει από τη θέση του και θα χάσουμε τη ζωή μας».
Από την πλευρά του ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Γιάννης Καρούσος, δήλωσε ότι «μας ανησυχούν ιδιαίτερα οι αυξημένες θανατηφόρες συγκρούσεις αν και με βάση τα στατιστικά στοιχεία από το 2011 μέχρι και το 2021 είχαμε μια μείωση των θανατηφόρων στην Κύπρο του 36,6% και κατέχουμε την 17η θέση στην Ευρώπη στη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων».
Πρόσθεσε ότι σημειώθηκε και «μείωση κατά 55% των σοβαρών τραυματισμών σε οδικές συγκρούσεις ενώ στην Ευρώπη δεν υπήρχε σχεδόν καμία μείωση σε σχέση με σοβαρούς τραυματισμούς».
Επίσης , το 41% των φετινών θανατηφόρων τροχαίων σημειώθηκε από η ώρα 4 το απόγευμα μέχρι τις 8 το βράδυ και ως εκ τούτου ο Υπουργός, κάλεσε όλους «να δείχνουν την απαραίτητη προσοχή ιδιαίτερα εκείνες τις ώρες».
Όπως είπε ο Υπουργός, «μέχρι σήμερα είμαστε στα επίπεδα των θανατηφόρων του 2018 για αυτό και θεωρούμε όλοι μας ότι πρέπει να πάρουμε περισσότερα μέτρα, να αναληφθούν περισσότερες πρωτοβουλίες».
Προς αυτή την κατεύθυνση, σύμφωνα με τον κ. Καρούσο, «εκκρεμούν στη Βουλή αρκετές προτάσεις, τροποποιήσεις νομοθεσιών που κατέθεσε το Υπουργείο Μεταφορών όπως οι αλλαγές στην άδεια οδήγησης, ο επιπρόσθετος προστατευτικός εξοπλισμός για όσους χρησιμοποιούν μοτοσυκλέτα για επαγγελματικούς σκοπούς».
Σε αυτό το πλαίσιο, είπε ο Υπουργός, «τις επόμενες εβδομάδες θα προκηρύξουμε στο σχέδιο επιχορήγησης για αερόσακο για μοτοσικλετιστές ο οποίος θεωρούμε ότι θα βελτιώσει την οδική ασφάλεια των μοτοσικλετιστών ενώ μπαίνει σε δοκιμαστική βάση η αυτόματη καταγραφή από τους πολίτες των προβληματικών και μελανών σημείων στο οδικό δίκτυο, την οποία θα ακολουθεί η άμεση ενημέρωση της αρμόδιας Αρχής για να προχωρεί σε βελτιώσεις.
Πρόσθεσε ότι μας προβληματίζει το γεγονός ότι το 60% των νεκρών στην άσφαλτο είναι αλλοδαποί, τουρίστες ή μόνιμοι κάτοικοι τρίτων χωρών στην Κύπρο.
Ο Υπουργός Μεταφορών με δυσαρέσκεια σημείωσε ότι «έξι θανατηφόρα που έχουν να κάνουν με μοτοσικλετιστές, αυτοί δεν φορούσαν προστατευτικό κράνος» και ως εκ τούτου απηύθυνε έκκληση «σε όλους, σε γονείς και παιδιά των μοτοσικλετιστών να παροτρύνουν τους χρήστες μοτοσικλέτας να φορούν τα κράνος τους γιατί σώζει ζωές».
Είπε, επίσης, ότι την Τρίτη 21 Ιουνίου «θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση μια τροποποίηση της Νομοθεσίας Περί Οδικής Ασφάλειας βάσει της οποίας κατά την προώθηση και διαφήμιση υπηρεσιών ή προϊόντων που έχουν να κάνουν με την οδική ασφάλεια θα είναι υποχρεωτικό ένα μέρος της διαφήμισης να αναγράφει ένα μήνυμα για την οδική ασφάλεια, όπως αντιστοίχως συμβαίνει με τις διαφημίσεις καπνικών προϊόντων».
Ο κ. Καρούσος δήλωσε ότι τις επόμενες ημέρες θα πραγματοποιηθεί συνάντηση του ιδίου με την Αρχή Ραδιοτηλεόρασης η οποία, όπως είπε, «έχει κάποιες εξουσίες και μπορεί να δώσει οδηγίες στους τηλεοπτικούς σταθμούς και σε όσους εποπτεύει για αξιοποίηση κάποιου χρόνου για θέματα οδικής ασφάλειας».
Πρόσθεσε ότι «θα γίνουν και συναντήσεις με τις Διευθύνσεις των ραδιοτηλεοπτικών και έντυπων ΜΜΕ γιατί η προσπάθεια πρέπει να είναι συλλογική αλλά δεν μπορούμε να υποχρεώσουμε τον οποιονδήποτε να συμμετέχει σε μια εκστρατεία εάν δεν το επιθυμεί».
Ο Υπουργός Μεταφορών είπε ότι κατά τη διάρκεια της σύσκεψης «ενημερώσαμε τους συμμετέχοντες σε αυτήν ότι θα προχωρήσουμε στην αύξηση του προϋπολογισμού του ποσού που έχει να κάνει με την οδική ασφάλεια ούτως ώστε να μπορούμε να επιχορηγήσουμε και να δημιουργήσουμε σχετικές με το θέμα εκστρατείες ή προγράμματα».
Πρόσθεσε ότι «θα ετοιμαστούν και προωθηθούν έρευνες και μελέτες για να διαπιστώσουμε με επιστημονικό τρόπο το τι και πως πρέπει να προχωρήσουμε σε ότι αφορά για παράδειγμα την αύξηση των ποινών για τροχαίες παραβάσεις ή κατά πόσον θα είναι πιο αποτελεσματική η σωστή ενημέρωση και προβολή των θεμάτων οδικής ασφάλειας».
Καταλήγοντας ο Υπουργός Μεταφορών είπε ότι ήδη «τρέχει» η εκστρατεία ευαισθητοποίησης των εθνοφρουρών για θέματα οδικής ασφάλειας στη διάρκεια της οποίας θα πραγματοποιηθεί σειρά εκδηλώσεων και δράσεων.
Πηγή: ΚΥΠΕ