Η Κύπρος ως νησί χρειάζεται περισσότερα λιμάνια, δήλωσε ο Πρόεδρος της Αρχής Λιμένων Κύπρου (ΑΛΚ) Πέτρος Κρασσάς, παρουσιάζοντας ενώπιον της κοινοβουλευτικής επιτροπής Οικονομικών τον προϋπολογισμό της Αρχής για το 2021.
«Η Κύπρος χρειάζεται περισσότερα λιμάνια. Υπάρχουν περιπτώσεις που δεν υπάρχει χώρος ελλιμενισμού. Είμαστε ένα νησί, οπωσδήποτε χρειάζονται περισσότερα λιμάνια», είπε.
Υπενθυμίζοντας ότι το λιμάνι Λεμεσού, ο βασικός εμπορικός βραχίονας της Κύπρου, δόθηκε στον ιδιωτικό τομέα το 2017, ο κ. Κρασσάς είπε ότι θα μπορούσε το λιμάνι να μεγαλώσει, αφού στον νότιο μόλο υπάρχουν λιμενικός χώρος 1.000 μέτρων με ογκόλιθους. Λέγοντας ότι ο χώρος αυτός παραμένει στην ΑΛΚ, σημείωσε ωστόσο ότι η Αρχή δεν μπορεί να κάνει επενδύσεις αφού απαγορεύεται να εμπλακεί σε φορτοεκφορτώσεις.
Το Λιμάνι Λάρνακας μένει με ένα κρηπίδωμα 640 μέτρων, ενώ θα μπορούσε να αυξηθεί και εύκολα θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 850 μέτρα, όπως είπε, προσθέτοντας ότι υπάρχουν σχέδια για την κατασκευή του νέου λιμανιού του Βασιλικού.
Σε ρυθμιστικό ρόλο πλέον η ΑΗΚ
Ο κ. Κρασσάς είπε πως μετά την παραχώρηση του λιμανιού Λάρνακας στον ιδιώτη επενδυτή, που αναμένεται περί τα τέλη του χρόνου, η ΑΛΚ θα επικεντρωθεί στον ρυθμιστικό της ρόλο.
Απαντώντας σε ερωτήσεις, ο κ. Κρασσάς είπε επίσης ότι τα πλεονάσματα της ΑΛΚ χρησιμοποιούνται για επενδύσεις και πρόσθεσε ότι μια μεγάλη επένδυση της τάξης των €35 εκατομμυρίων αφορά στο λιμάνι του Λατσιού, το μέγεθος του οποίου θα υπερδιπλασιαστεί, όπως είπε.
Αναφορικά με την πανδημία, ο κ. Κρασάς είπε πως δόθηκε μεγάλη προσοχή ώστε να κλείσουν τα λιμάνια λόγω κρουσμάτων κορωνοϊού, ιδιαίτερα μετά από τα προβλήματα που υπήρξαν στις αερομεταφορές λόγω της πανδημίας.
«Τα μέτρα που παίρνουμε είναι πολύ αυστηρά», πρόσθεσε.
Η ΑΛΚ μόνο ρυθμιστής σε θέματα ασφάλειας
Εξάλλου, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΑΚΕΛ Στέφανου Στεφάνου για το αν τα λιμάνια μας έγιναν πιο ανταγωνιστικά μετά την παραχώρησή τους στον ιδιωτικό τομέα, ο κ. Κρασσάς είπε πως βάσει της συμφωνίας παραχώρησης του λιμανιού Λεμεσού, η ΑΛΚ είναι ρυθμιστής σε θέματα ασφάλειας, ενώ ο οικονομικός ρυθμιστής είναι το Υπουργείο Μεταφορών, καθορίζοντας θέματα όπως οι ταρίφες και χρεώσεις.
«Η ίδια συμφωνία έχει γίνει και στη Λάρνακα, όπου η ΑΛΚ θα είναι ρυθμιστής ασφάλειας», πρόσθεσε.
Ωστόσο εκπρόσωπος του Υπουργείου Μεταφορών δήλωσε ότι τα ερωτήματα οικονομικής φύσης μπορούν να απαντηθούν γραπτώς.
Βουλευτές ανέφεραν ότι πρέπει να κληθεί το Υπουργείο Μεταφορών για να δώσει εξηγήσεις αναφορικά με τον καθορισμό των οικονομικών κριτηρίων.
Ο κ. Στεφάνου ήγειρε θέμα και για την αγορά υπηρεσιών για ρυμουλκά στο λιμάνι Λάρνακας, συνολικού ύψους €1,7 εκατομμυρίων και γιατί να μην προσφέρονταν οι υπηρεσίες αυτές από την ΑΛΚ.
Απαντώντας, ο κ. Κρασσάς είπε πως η ΑΛΚ είχε στο ενεργητικό της 3 ρυμουλκά, τα δύο εκ των οποίων παραχωρήθηκαν δωρεάν στην κοινοπραξία που λειτουργεί το Λιμάνι Λεμεσού ως μέρος της συμφωνίας.
Το 1 ρυμουλκό στη Λάρνακα, πρόσθεσε, είναι πέραν των 30 ετών και δεν κρίθηκε συμφέρουσα η δαπάνη €650.000 για την επιδιόρθωσή του.
Όπως αναφέρθηκε, ο προϋπολογισμός της ΑΛΚ για το 2021 προνοεί πλεόνασμα €0,26 εκατ. Τα έσοδα προβλέπονται στα €32,45 εκατ. ενώ ο δαπάνες στα €32,19 εκατ. Οι τακτικές δαπάνες προϋπολογίστηκαν σε €220 εκατ. με τις κεφαλαιουχικές δαπάνες στα €10, 6 εκατ. Το συνολικό κόστος προσωπικού ανέρχεται στα €10 εκατ.
Τέλος, αναφορικά με το εισόδημα από τα έσοδα κρουαζιερόπλοιων που βρίσκονται παροπλισμένα λόγω της πανδημίας, ο οικονομικός διευθυντής της ΑΛΚ είπε πως προέκυψαν έσοδα €70.000 μέχρι τώρα.