Αν και οι διαταραχές στην εμπορική ναυτιλία και η επιλογή νέων θαλάσσιων οδών για αποφυγή της Ερυθράς Θάλασσας λόγω των επιθέσεων των Χούθι θα διατηρήσουν μεν ένα αυξημένο γεωπολιτικό περιθώριο στις τιμές των βασικών εμπορευμάτων, ο οίκος Fitch διατηρεί την πρόβλεψή του για την τιμή του πετρελαίου Μπρεντ στο επίπεδο των 80 δολαρίων το βαρέλι το 2024.

«Χωρίς σημαντικές διαταραχές στην παραγωγή πετρελαίου ή μια ευρύτερη κλιμάκωση των επιθέσεων στις ζωτικής σημασίας οδούς μεταφοράς πετρελαίου στην περιοχή δεν αναμένουμε ισχυρή ανοδική πίεση στην εκτίμηση των $80 ανά βαρέλι στην τιμή του μπρεντ για το 2024, καθώς υπάρχει σημαντική επιπλέον ικανότητα στις χώρες του OPEC+», αναφέρει σε σημείωμά του ο οίκος.

Σύμφωνα με τον Fitch, οι μεταφορές πετρελαίου μέσω του Σουέζ, του αγωγού Sumed και των στενών Μπαμπ ελ Μαντέμπ, που επηρεάζεται περισσότερο από τις επιθέσεις των Χούθι, αντιστοιχούσαν στο περίπου 12% των θαλάσσιων μεταφορών πετρελαίου το πρώτο μισό του 2023.

Οι μεταφορές πετρελαίου προς τον βορρά μέσω του Σουέζ και του αγωγού Sumed κατευθύνονται προς την Ευρώπη και προέρχονται κυρίως από τη Σαουδική Αραβία και το Ιράκ. Οι προς νότο μεταφορές πετρελαίου προέρχονται κυρίως από τη Ρωσία με κατεύθυνση την Κίνα και την Ινδία, μετά την επιβολή των κυρώσεων της ΕΕ κατά των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου.

Παράλληλα, η BP, Shell και η QatarEnergy και άλλοι μεταφορείς έχουν σταματήσει τις μεταφορές μέσω του Σουέζ και επιλέγουν τον διάπλου της Αφρικής μέσω του ακρωτηρίου Καλής Ελπίδας.

«Αυτό ενδέχεται να έχει οριακές πιέσεις στις αγορές πετρελαίου και φυσικού αερίου, αλλά προσωρινά, καθώς οι εφοδιαστικές αλυσίδες χρειάζονται χρόνο να προσαρμοστούν σε εναλλακτικές οδούς, αλλά δεν αναμένουμε σημαντικό αντίκτυπο στις τιμές», αναφέρει ο Fitch.

Σύμφωνα με τον οίκο, με πέραν των 5 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα επιπλέον παραγωγική ικανότητα στις χώρες του OPEC+ τον Ιανουάριο του 2024 και μια παγκόσμια ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης «αναμένουμε την παγκόσμια αγορά πετρελαίου να παραμείνει καλά καλυμμένη το 2024».

Επικαλείται επίσης τις προβλέψεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Ενέργειας ότι η αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου θα επιβραδυνθεί στα 1,2 εκατ. βαρέλια ημερησίως το 2024 λόγω της υποτονικής οικονομικής ανάπτυξης και της μειωμένης κατανάλωσης πετρελαίου στην Κίνα, σημειώνοντας την ίδια ώρα πως αναμένεται υγιής προσφορά πετρελαίου στηριζόμενη και από τις χώρες εκτός OPEC.

Σε σχέση με τις τιμές του αερίου στη βάση του δείκτη TTF, ο οίκος διατηρεί την εκτίμηση για $12 για κάθε εκατομμύριο κυβικά πόδια.

Σύμφωνα με τον Fitch, ποσοστό μόλις 8% του παγκόσμιου υγροποιημένου φυσικού αερίου διέρχεται από το Σουέζ. Επίσης το 42% των εισαγωγών αερίου στην ΕΕ ήταν σε υγροποιημένη μορφή, ενώ λίγο κάτω από 50% των εισαγωγών LNG στην Ευρώπη προερχόταν από τις ΗΠΑ και 13% από το Κατάρ. Ο οίκος δεν αναμένει ότι επιλογή διαφορετικών οδών εφοδιασμού να επηρεάζουν την προσφορά αερίου.

Ωστόσο, σύμφωνα με τον οίκο, πιο χειροπιαστές συνέπειες με διατηρήσιμες αυξήσεις στις τιμές πετρελαίου και αερίου θα δημιουργούσε η επέκταση της διαταραχής στα Στενά του Ορμούζ, που αποτελεί μια βασική εμπορική οδό τόσο για το πετρέλαιο όσο και το αέριο, μέσω του οποίου το πρώτο μισό του 2023 μεταφέρονταν 20,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα ή 27% του πετρελαίου που μεταφέρεται διά θαλάσσης.

 

πηγή ΚΥΠΕ