Κωνσταντίνος Καρεμφύλλης
00:00 - 01:00
Μαρία Μαρκοπούλου
01:00 - 03:00
Ηρακλής Ευστρατιάδης
03:00 - 05:00
Κωνσταντίνος Καρεμφύλλης
05:00 - 06:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
06:00 - 06:10
Μιχάλης Παπαευαγόρου, Νίτσα Παύλου, Χάρης Παναγιώτου, Ζωή Τηλεγράφου, Γιάννης Κωστακόπουλος, Χριστόφορος Νέστωρος, Μαρία Ηροδότου
06:10 - 07:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
07:00 - 07:05
Μιχάλης Παπαευαγόρου, Νίτσα Παύλου, Χάρης Παναγιώτου, Γιάννης Κωστακόπουλος, Ζωή Τηλεγράφου, Χριστόφορος Νέστωρος, Μαρία Ηροδότου
07:05 - 08:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
08:00 - 08:05
Μιχάλης Παπαευαγόρου, Χάρης Παναγιώτου, Νίτσα Παύλου, Ζωή Τηλεγράφου, Γιάννης Κωστακόπουλος, Μαρία Ηροδότου, Χριστόφορος Νέστωρος
08:05 - 08:30
Μιχάλης Παπαευαγόρου, Νίτσα Παύλου, Χάρης Παναγιώτου, Γιάννης Κωστακόπουλος, Ζωή Τηλεγράφου, Χριστόφορος Νέστωρος, Μαρία Ηροδότου
08:30 - 09:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
09:00 - 09:05
Μιχάλης Παπαευαγόρου, Νίτσα Παύλου, Χάρης Παναγιώτου, Γιάννης Κωστακόπουλος, Ζωή Τηλεγράφου, Χριστόφορος Νέστωρος, Μαρία Ηροδότου
09:05 - 10:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
10:00 - 10:10
Μαριάννα Γαλίδη
10:10 - 11:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
11:00 - 11:05
Μαριάννα Γαλίδη
11:05 - 12:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
12:00 - 12:05
Χρήστος Ζαβός
12:05 - 13:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
13:00 - 13:40
Πόλυς Χαραλάμπους, Χρήστος Ζαβός
13:40 - 15:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
15:00 - 15:05
Δημοσιογραφικό Τμήμα Deutsche Welle
15:05 - 15:15
Πανίκος Καρπέττας
15:15 - 16:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
16:00 - 16:05
Πανίκος Καρπέττας
16:05 - 17:00
Κωνσταντίνος Καρεμφύλλης
17:10 - 18:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
18:00 - 18:05
Χρήστος Ζαβός
18:05 - 18:10
Κωνσταντίνος Καρεμφύλλης
18:10 - 19:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
19:00 - 19:10
Φάνης Κρίγκος
19:10 - 22:00
Σώσης Θεοδοσίου
22:00 - 00:00
50 %
N
0 km/h
43 %
SE
7.6 km/h
46 %
SW
6.3 km/h
S
7.1 km/h
46 %
NE
3.7 km/h
22 %
NE
2.1 km/h

Μια Ιστορία Ένα Τραγούδι: Βασίλης Παπακωνσταντίνου - Ο Μαύρος Γάτος

09:55 18.09.2017

Ο ΜΑΥΡΟΣ ΓΑΤΟΣ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ – ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ 1984


Μπορεί ο Μίκης Θεοδωράκης να ήταν εκείνος που ουσιαστικά ανακάλυψε καλλιτεχνικά τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου, ωστόσο ο Μάνος Λοΐζος ήταν ο συνθέτης που τον έκανε γνωστό στο ευρύ κοινό μέσα από τον «Στρατιώτη» και τον «Τρίτο Παγκόσμιο» που του έδωσε στα «Τραγούδια του δρόμου» λίγους μήνες μετά τη μεταπολίτευση.

Οι δυο τους συνδέθηκαν με μια δυνατή φιλική σχέση που διατηρήθηκε ως το τέλος της ζωής του δημιουργού, ο οποίος πάνω στη φωνή του Παπακωνσταντίνου άρχισε σιγά-σιγά να δοκιμάζει έναν ήχο πιο «ροκ» και «ηλεκτρικό», επιχειρώντας να ξεφύγει από τα κατά βάση λαϊκά τραγούδια που ως τότε έγραφε.

Αφού τον χρησιμοποίησε ως ερμηνευτή στον -τελευταίο όπως αποδείχτηκε- δίσκο του «Για μια μέρα ζωής» το 1980, ο Λοΐζος άρχισε σιγά-σιγά να συγκεντρώνει στίχους για να ετοιμάσει μια ολοκληρωμένη δουλειά με τον τραγουδιστή. Η σκέψη αυτή είχε ξεκινήσει νωρίτερα, όμως μετά την επιτυχία του «Κι αν είμαι ροκ» που υπήρχε στο εν λόγω άλμπουμ ο συνθέτης πείστηκε ότι ο νέος μουσικός δρόμος που ξεκίνησε ήταν στη σωστή κατεύθυνση και η φωνή του Παπακωνσταντίνου η ιδανικότερη για να τον εκφράσει.

Καρπός αυτής της φάσης στη ζωή του Λοΐζου ήταν τα τραγούδια «Πρώτη Μαΐου» και «Χαράματα Ομόνοια» που έδωσε στον Παπακωνσταντίνου το 1982 για το δίσκο του «Φοβάμαι» και ήταν το προανάκρουσμα για το ολοκληρωμένο άλμπουμ της συνεργασίας τους που θ’ ακολουθούσε. Δυστυχώς, ο πρόωρος θάνατος του Μάνου τον Σεπτέμβριο του ’82 ματαίωσε τα πάντα…

Εκείνη την εποχή, εμφανίζεται ένας άλλος μεγάλος τραγουδοποιός, ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου, ο οποίος δεν είχε καν σκεφτεί να γίνει τραγουδιστής ή συνθέτης και απλώς έγραφε στίχους. Θαύμαζε απεριόριστα τον Λοΐζο και κάποια στιγμή του έστειλε ορισμένους στίχους, από εκείνους που είχε κατά καιρούς γράψει. Μέσα στους στίχους αυτούς ο αξέχαστος δημιουργός ξεχώρισε αμέσως ένα εξαιρετικά τολμηρό, τόσο θεματικά, όσο και λεξιλογικά τραγούδι με τον τίτλο «Ο μαύρος γάτος». Στο κομμάτι αυτό ο Θανάσης περιέγραφε ουσιαστικά το σύστημα και την αντίδρασή του σε απέναντι σε όποιον θεωρηθεί επικίνδυνος και απειλητικός για τη συνέχειά του. Επρόκειτο για μια προσφυή αλληγορία για το πώς οι καθεστωτικοί μηχανισμοί μεθοδεύουν και επιτυγχάνουν την εξουδετέρωση οποιουδήποτε τους αμφισβητήσει. Το είχε λοιπόν στα υπόψη για να συμπληρώσει το υλικό που ετοίμαζε για τον Βασίλη, όμως δεν πρόλαβε.

Ωστόσο, τον «Μαύρο Γάτο» θα τον μελοποιήσει ο ίδιος ο ερμηνευτής και θα τον συμπεριλάβει στο δίσκο του «Διαίρεση», που κυκλοφόρησε το Νοέμβριο του 1984 με πωλήσεις άνω των 50.000 αντιτύπων. Ήταν η πρώτη εμφάνιση στη δισκογραφία του Θανάση Παπακωνσταντίνου (μαζί με τον «Λεγεωνάριο», τον οποίο έγραψε επηρεασμένος από τη στρατιωτική θητεία που εκτελούσε εκείνη την εποχή) και «Ο μαύρος γάτος» είναι μια από τις μεγαλύτερες και πιο διαχρονικές επιτυχίες του Βασίλη, που αντέχει μέχρι και σήμερα.

Έρευνα - Παρουσίαση : Κωνσταντίνος Καρεμφύλλης

ΠΗΓΕΣ: Τάσος Κριτσιώλης, 
http://www.musiccorner.gr
http://www.stixoi.info