Κωνσταντίνος Καρεμφύλλης
00:00 - 01:00
Μαρία Μαρκοπούλου
01:00 - 03:00
Ηρακλής Ευστρατιάδης
03:00 - 05:00
Κωνσταντίνος Καρεμφύλλης
05:00 - 06:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
06:00 - 06:10
Μιχάλης Παπαευαγόρου, Νίτσα Παύλου, Χάρης Παναγιώτου, Ζωή Τηλεγράφου, Γιάννης Κωστακόπουλος, Χριστόφορος Νέστωρος, Μαρία Ηροδότου
06:10 - 07:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
07:00 - 07:05
Μιχάλης Παπαευαγόρου, Νίτσα Παύλου, Χάρης Παναγιώτου, Γιάννης Κωστακόπουλος, Ζωή Τηλεγράφου, Χριστόφορος Νέστωρος, Μαρία Ηροδότου
07:05 - 08:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
08:00 - 08:05
Μιχάλης Παπαευαγόρου, Χάρης Παναγιώτου, Νίτσα Παύλου, Ζωή Τηλεγράφου, Γιάννης Κωστακόπουλος, Μαρία Ηροδότου, Χριστόφορος Νέστωρος
08:05 - 08:30
Μιχάλης Παπαευαγόρου, Νίτσα Παύλου, Χάρης Παναγιώτου, Γιάννης Κωστακόπουλος, Ζωή Τηλεγράφου, Χριστόφορος Νέστωρος, Μαρία Ηροδότου
08:30 - 09:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
09:00 - 09:05
Μιχάλης Παπαευαγόρου, Νίτσα Παύλου, Χάρης Παναγιώτου, Γιάννης Κωστακόπουλος, Ζωή Τηλεγράφου, Χριστόφορος Νέστωρος, Μαρία Ηροδότου
09:05 - 10:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
10:00 - 10:10
Μαριάννα Γαλίδη
10:10 - 11:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
11:00 - 11:05
Μαριάννα Γαλίδη
11:05 - 12:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
12:00 - 12:05
Χρήστος Ζαβός
12:05 - 13:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
13:00 - 13:40
Πόλυς Χαραλάμπους, Χρήστος Ζαβός
13:40 - 15:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
15:00 - 15:05
Δημοσιογραφικό Τμήμα Deutsche Welle
15:05 - 15:15
Πανίκος Καρπέττας
15:15 - 16:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
16:00 - 16:05
Πανίκος Καρπέττας
16:05 - 17:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
17:00 - 17:10
Κωνσταντίνος Καρεμφύλλης
17:10 - 18:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
18:00 - 18:05
Χρήστος Ζαβός
18:05 - 18:10
Κωνσταντίνος Καρεμφύλλης
18:10 - 19:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
19:00 - 19:10
Φάνης Κρίγκος
19:10 - 22:00
Σώσης Θεοδοσίου
22:00 - 00:00
51 %
NW
9.5 km/h
27 %
W
5.5 km/h
61 %
SE
9.5 km/h
67 %
W
10.5 km/h
N
14.6 km/h

Μια Ιστορία Ένα Τραγούδι: Η Ρίζα του Ιεσσαί

09:25 01.09.2017

Η ΡΙΖΑ ΤΟΥ ΙΕΣΣΑΙ
ΝΙΚΟΣ ΑΝΤΥΠΑΣ – ΑΡΗΣ ΔΑΒΑΡΑΚΗΣ – ΕΛΛΗ ΠΑΣΠΑΛΑ 1998


Ο Νίκος Αντύπας συστήθηκε στην ελληνική δισκογραφία ως drummer, αρχικά με τους Ιωνάθαν (1971), αργότερα με το σχήμα των Sunset (1977) και ύστερα των διάσημων Socrates (Drank the Conium). Αντικατέστησε στη σύσταση του συγκροτήματος τον Γιώργο Τρανταλίδη το 1978 και μαζί κυκλοφόρησαν το άλμπουμ "Waiting for something" την ίδια χρονιά. Ακολούθησε το "Breaking through" (1979) και το άλμπουμ "Plaza" (1980), σε παραγωγή του Vic Coopersmith, γνωστού από τις παραγωγές του στους Yes, το οποίο τους έφερε στην Μεγάλη Βρετανία για συναυλίες σε μεγάλους rock χώρους.

Μετά από εξαιρετικές συνεργασίες ως μουσικός, ενορχηστρωτής αλλά και συνθέτης με τους Αδερφούς Κατσιμίχα (Ζεστά Ποτά - 1985), Γιώργο Νταλάρα (Τρελοί και Άγγελοι - 1986), Θάνο Μικρούτσικο (Όλα από χέρι καμένα - 1988), Ελευθερία Αρβανιτάκη (Μένω Εκτός - 1991), Χαρούλα Αλεξίου (Δι’ Ευχών – 1992, Έι – 1994, Παράξενο Φως - 2000), Άλκηστη Πρωτοψάλτη (Σαν ηφαίστειο που ξυπνά – 1997) κ.α. ο Νίκος Αντύπας θα κυκλοφορήσει το 1998 το πρώτο του προσωπικό άλμπουμ, με τον τίτλο «Θεατής». Ο δίσκος αυτό περιέχει μερικά πολύ καλά ορχηστρικά κομμάτια και τρία τραγούδια, ένα εκ των οποίων είναι «Η ρίζα του Ιεσσαί», τραγούδι με μυστήριο τίτλο και αναφορές, σε στίχους του Άρη Δαβαράκη και ερμηνεία της Έλλης Πασπαλά.

Στην παράδοση του Χριστιανισμού το «Δένδρο ή Ρίζα του Ιεσσαί» είναι στην ουσία μια εικονογραφική εκδοχή γενεαλογικού δένδρου, η οποία αποδίδει συμβολικά την ανθρώπινη καταγωγή του Χριστού στη βασιλική γενιά του Δαβίδ και έχει την αφετηρία της στη γνωστή προφητεία του Ησαϊα «εξελεύσεται ράβδος εκ της ρίζης Ιεσσαί και άνθος εκ της ρίζης αναβήσεται» (Ησ. 11, 1). Η εικόνα ονομάζεται «Ρίζα Ιεσσαί» επειδή η Παναγία (η οποία συμβολίζεται εν προκειμένω με τη «ράβδο», το κλωνάρι που φυτρώνει από τον κορμό του Ιεσσαί), προέρχεται, κατά σάρκα, από το γένος του προφήτη και βασιλιά Δαβίδ, του οποίου ο Ιεσσαί ήταν πατέρας. Από το πλαγιασμένο σώμα του γενάρχη Ιεσσαί φύεται ένα δένδρο. Οι άρρενες πρόγονοι του Χριστού εικονίζονται στα κλαδιά να περιβάλλουν το πολύτιμο άνθος, την Παναγία με το Βρέφος. Στη κορυφή του δέντρου του Ιεσσαί, «εν είδει» άνθους παρουσιάζεται η βρεφοκρατούσα Θεοτόκος.

Η μεγάλη σύνθεση της Ρίζας Ιεσσαί είναι γνωστή από 25 περίπου παραστάσεις, από τις οποίες πιο γνωστές στην Ελλάδα είναι αυτές του ιερού ναού των Αγίων Αποστόλων Θεσσαλονίκης (περίπου στα 1330), της Λαύρας Αγίου Όρους (π. 1335), του ιερού ναού Αγ. Γεωργίου Πλατανίτη στην Ανω Βιάννο ν. Ηρακλείου (1401), του Αγ. Νικολάου στη Τσαριτσάνη ν. Λάρισας (1615), κ.α. Η παλαιότερη όμως είναι στο Sopocani Σερβίας (1260-1270), ενώ η πιο πλήρης είναι αυτή σε γλυπτό στην πρόσοψη του καθεδρικού (ρωμαιοκαθολικού) ναού της Θεοτόκου, στο Orvieto (Ουμβρία, Ιταλία, φωτ.) (π. 1310-1320).

Απλός ή σύνθετος ο τύπος της Ρίζας του Ιεσσαί αποτελεί μορφή του γνωστού θέματος του δένδρου της ζωής, ενός συμβόλου που συνδέει τον φυσικό και μεταφυσικό κόσμο ή τον κόσμο των νεκρών και έχει (στον εβραϊσμό και χριστιανισμό) εσχατολογική αναφορά. Γι’ αυτό η κατανομή των 18 σκηνών έγινε έχοντας πρότυπο τη μεγάλη λειτουργία της Αποκαλύψεως του Ιωάννη, η οποία αναλογεί (αλληγορικά) προς τη φυσική λειτουργία της άκανθας.

Αυτά από τη χριστιανική εκκλησιαστική παράδοση. Πάντως οι στίχοι της «Ρίζας του Ιεσσαί» δεν θα πρέπει να είναι και άσχετοι με τη ζωή του στιχουργού Άρη Δαβαράκη. Έπειτα από μία τρομερή και ατυχή περιπέτεια ο στιχουργός (γνωστός κυρίως από τη «Μπαλάντα των Αισθήσεων και Παραισθήσεων» του Μ. Χατζιδάκι) θα οδηγηθεί για έξι μήνες στη φυλακή και μετά την αποφυλάκισή του θα ενισχύσει τους δεσμούς του με τη θρησκεία, πηγαίνοντας συχνά στο Άγιο Όρος και συναντώντας εκεί τον πνευματικό του.
Ως προς το νόημα των στίχων για άλλους είναι ένας υπέρτατος ύμνος προς την Παναγία, η οποία μιλάει στον άνθρωπο με όλη της την αγάπη και για άλλους είναι ένα υμνητικό κομμάτι της απέραντης και μεγάλης αγάπης, της πιο μεγάλης που μπορεί να νιώσει άνθρωπος για έναν άλλο άνθρωπο, η οποία στη σύλληψη και στη βίωσή της έχει θεϊκή προέλευση. 

Ένα θεϊκό αίσθημα που συνδέει τον άνθρωπο με το Θεό.

Έρευνα - Παρουσίαση : Κωνσταντίνος Καρεμφύλλης

ΠΗΓΕΣ:
http://www.stixoi.info
http://www.amen.gr
https://el.wikipedia.org
http://www.athens24.gr
http://www.lifo.gr/mag/features/439